Een treinmachinist die te maken krijgt met een botsing waarbij slachtoffers vallen, zoals zaterdag bij Boazum, moet voelen dat collega’s er voor hem of haar zijn.

Dat is misschien wel het allerbelangrijkste in het hele nazorgtraject voor treinbestuurders, zegt Nikkie Smit van vervoerder Arriva. ,,Het is heel belangrijk om collega’s om je heen te hebben die eerder misschien wel hetzelfde hebben meegemaakt, om je verhaal te kunnen delen met een ervaringsdeskundige. Onderlinge verbondenheid speelt een grote rol.”

Bij Arriva bestaat een zogeheten TCO-team, een team collegiale opvang. ,,Een van de collega’s neemt na een incident contact op met de machinist. Er is altijd een vakgenoot beschikbaar om mee te praten”, zegt Smit.

Keuringen

Tijdens hun sollicitatieprocedure en opleiding krijgen machinisten instructies over hoe ze moeten omgaan met ernstige incidenten, zoals aanrijdingen met auto’s of personen. Bovendien moeten de treinbestuurders medische en psychologische keuringen ondergaan. ,,Om de zoveel jaar worden die herhaald”, zegt Smit.

Na een ongeval op het spoor komt de verkeersleiding snel in actie door een regionale teammanager in te schakelen, die op dat moment zogeheten wachtdienst heeft. ,,De teammanager neemt snel contact op met de machinist, biedt via de telefoon de eerste ondersteuning, rijdt daarna direct naar de plek waar het incident heeft plaatsgevonden en zorgt ter plaatse voor persoonlijke begeleiding.”

Zo was het ook bij de onbewaakte spoorwegovergang bij Boazum, waar een trein op een auto botste en een man en een vrouw van 79 jaar uit Schagen om het leven kwamen. Het onderzoek van de politie naar de oorzaak loopt nog.

Psychologische bijstand

Een treinbestuurder krijgt na een ongeval medische hulp als dat nodig is. Psychologische bijstand wordt verleend als hij of zij daar behoefte aan heeft, of als de teammanager inschat dat hulp vereist is. En er zijn dus de collega’s die een helpende hand bieden.

,,Maatwerk leveren is in alle gevallen cruciaal”, vertelt Smit. ,,Een machinist gaat niet eerder weer aan de slag dan dat hij of zij daar echt klaar voor is”, vertelt ze. Ofwel: er is tijd voor verwerking. ,,Maatwerk betekent ook dat sommigen meer of andere hulp nodig hebben dan anderen. Het is eigenlijk helemaal afhankelijk van de situatie, de aard van het incident en de persoon.”

Reizigers

Voor reizigers bestaat een apart protocol. Zij worden na een aanrijding onder begeleiding uit de trein gehaald en krijgen via de politie slachtofferhulp aangeboden. ,,En wij zorgen er als Arriva voor dat ze hun reis in een bus zo snel mogelijk kunnen hervatten”, zegt Smit. ,,Uiteraard alleen als dat gezien de situatie mogelijk is.”

Gesprek met ProRail en provincie

Burgemeester Jannewietske de Vries en wethouder Mirjam Bakker van Súdwest-Fryslân zullen dinsdag tijdens een overleg met provincie en spoorbeheerder ProRail aandringen op een snelle aanpak van de onbewaakte spoorwegovergangen in de gemeente.

Het beveiligen van een Niet Automatisch Beveiligde Overweg (NABO) kost gemiddeld tussen de 1 en 2 miljoen euro. In het programma NABO is eerder afgesproken dat ProRail 50 procent van de kosten op zich neemt en provincies en gemeenten elk 25 procent. De raad van Súdwest-Fryslân heeft al in 2018 geld beschikbaar gesteld, meldt Wendelin Wielenga van de gemeente. ,,Wy binne folgjend.”

In Súdwest-Fryslân zijn verschillende soorten NABO’s. Twee zijn openbaar toegankelijk: de een bij Hindeloopen, de andere bij Boazum. Drie onbewaakte overwegen in de gemeente zijn semi-openbaar en leiden naar particuliere erven. Twaalf zijn er te vinden tussen landerijen.

Zolang er geen definitieve oplossing is, denkt Súdwest-Fryslân aan tijdelijke maatregelen op een aantal plekken om de veiligheid snel te verbeteren. Burgemeester De Vries liet eerder weten dat met ProRail afspraken zijn gemaakt om de spoorwegovergang bij Boazum uiterlijk begin 2023 veiliger te maken met spoorbomen, alarmlichten en bellen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct