SKS-bestuurslid Jeroen Veenema presenteert de uitkomsten van het onderzoek naar een verfijnde zeilformule. Rechts op de foto SKS-voorzitter René Nagelhout. Naast hem (van links naar rechts) de bestuursleden Ulbe Zwaga, Jelle van der Meulen en Edou Ritsma.

Schippers SKS in wachtkamer door sleutelen aan zeilformule

SKS-bestuurslid Jeroen Veenema presenteert de uitkomsten van het onderzoek naar een verfijnde zeilformule. Rechts op de foto SKS-voorzitter René Nagelhout. Naast hem (van links naar rechts) de bestuursleden Ulbe Zwaga, Jelle van der Meulen en Edou Ritsma. FOTO TOM COEHOORN

Met het verfijnen van de zeilformule benadert de SKS de perfectie. De rompvorm van skûtsjes heeft nu gevolgen voor de grootte van de zeilen. Voor schippers dringt de tijd. Hebben zij tijdig nieuw tuig?

Het was wel een eureka-moment voor het bestuur van de SKS. Na twee winters sleutelen aan de zeilformule hebben ze het antwoord op die ene vraag: waarom lopen drie, vier skûtsjes in digitale analyses uit de pas bij de rest van de vloot?

Waar nu alleen de lengte, breedte en diepte van het skûtsje bepalen hoeveel vierkante meter zeil je mag voeren, wordt de rekenformule uitgebreid met parameters van het model van de romp van de skûtsjes. Afwijkingen aan de rompvorm van sommige skûtsjes zorgen voor de oneerlijke uitschieters in de analyse, zegt bestuurslid technische zaken Jeroen Veenema van de SKS.

Hoe hoekiger, hoe trager

Zaterdag presenteerde hij de uitkomsten van de zoektocht naar de hiaat in de Formule 2016, een eenvoudig rekensom die bepaalt hoeveel vierkante meter zeil de veertien SKS-skûtsjes mogen voeren. Samen met een werkgroep analyseerde hij alle variabelen van de skûtsjes. ,,En doe seagen wy dat foaral de foarm fan de romp ynfloed hat op de snelheid fan de skûtsjes ûnder gelike omstannichheden’’, zegt Jeroen Veenema.

Lees ook | Wedstrijdvolgorde SKS skûtsjesilen opnieuw onder de loep genomen

Veenema spreekt van het blokcoëfficiënt: hoe hoekiger het skûtsje, hoe meer weerstand en dus hoe trager. ,,We ha in rekkensom fûn dy’t dat korrizjearret yn it oantal fjouwerkante meters túch’’, aldus Veenema. Diepgang werd in de Formule 2016 nog beloond, in de verfijnde Formule 2020 niet langer. ,,It soarget foar in earliker formule.’’

De uitkomsten bepalen dat sommige skûtsjes vierkante meter doek moeten inleveren. Wie dat zijn, wil de SKS nog niet zeggen. Eerst wil het bestuur de Formule 2020 laten instemmen door de leden. Pas dan wordt duidelijk wie vierkante meters extra krijgt en wie moet snijden. ,,Dit liket ús de earlikste wei’’, zegt voorzitter René Nagelhout. Hij wil daarmee voorkomen dat schippers die moeten inleveren de nieuwe formule bij voorbaat in twijfel trekken. 

Zwaarder of lichter

Skûtsjeschippers krijgen na het instemmen een Excelsheet waarin ze kunnen uitrekenen hoeveel vierkante meter tuig ze mogen voeren. Zo krijgen ze de mogelijkheid om het skûtsje zwaarder of lichter te maken of te schaven aan de rompvorm, om zo tot meer of minder meters tuig te komen. Veenema: ,,Hjir kinne skippers sels mei boartsje oant it momint dat se it skûtsje oanbiede foar in mjitting. Dan krije se te hearren hoefolle túch se ha meie.’’

Lees ook | Wordt de SKS-finale straks bij Lemmer gezeild? Nieuwe discussie over wedstrijdvolgorde skûtsjesilen

In mei wil de SKS de verfijnde formule in stemming brengen. Omdat het kort dag is voor het kampioenschap van 2020 volgt er in ieder geval één overgangsjaar. Dat betekent dat schippers die hun vierkante meters zien teruglopen in de nieuwe formule nog met de oude formule mogen zeilen en dat de skûtsjes die meer tuig mogen voeren de mogelijkheid krijgen om al met de nieuwe formule te zeilen.

Wachten met bestellen

Schippers zitten nu in de wachtkamer. Zij weten niet wat de gevolgen zijn van de formule voor hun skûtsje. Een groot gedeelte van de schippers weet dus ook niet of ze dit jaar met tuig van vorig jaar gaan zeilen, of dat ze nog nieuw tuig kunnen bestellen. Tuig wordt met de hand gemaakt, een arbeidsintensief proces dat lang duurt. Verwacht wordt dat dat zeilmakers een drukke voorzomer tegemoet gaan en dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen.

,,We wolle graach nij túch, it jild leit klear, mar it wachtsjen is op grien ljocht’’, zegt Albert Visser, schipper van Lemmer. Hij heeft al een plekje gereserveerd in de virtuele wachtrij bij zeilmakerij Molenaar in Grou. Vooraan in de wachtrij staat Harmen Brouwer, de nieuwe schipper van Langweer. Hij zeilt dit jaar op een nieuw skûtsje en heeft sowieso tuig nodig om te voldoen aan de reglementen. ,,We litte in túch meitsje op basis van de Formule 2016’’, zegt Brouwer.

Zijn tweelingbroer Sytze Brouwer zit in de wachtkamer. ,,We kinne niks oars as ôfwachtsje’’, zegt de schipper van Heerenveen. In ieder geval Akkrum en Leeuwarden willen ook graag nieuw tuig, maar durven nog niets te bestellen. Huizum ontspringt in ieder geval de dans. Schipper Johannes Meeter: ,,Wy hawwe foarrich jier nij túch krigen, dêr dogge we it dit jier mei.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct