Scheepsbouw Woudsend B.V. bouwt nieuwe reddingboten voor KNRM

Maandagmiddag ondertekende Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. en Orm de Waart van Habbeké Shipyard het contract met de KNRM in de persoon van directeur Jacob Tas. Van links naar rechts Orm de Waart van Habbeké Shipyard, KNRM-directeur Jacob Tas en Durk Douma van Dok en Scheepsbouw Woudsend B.V. FOTO KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) laat acht nieuwe reddingboten bouwen. De opdracht ligt bij Scheepsbouw Woudsend B.V. en Orm de Waart van Habbeké Shipyard.

De twee werven bouwen en onderhouden al jarenlang reddingboten voor de KNRM. De komende vijf jaar zullen de boten worden gemaakt, de eerste boot wordt in 2021 opgeleverd. Deze zal de functie krijgen van reserveboot en vanaf 2022 worden ingezet op reddingstations waarvan de reddingboot in groot onderhoud is.

De thuishavens van de volgende zeven boten worden begin 2021 bekend gemaakt.

Doorontwikkeling Valentijn-klasse

Er wordt 9,5 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de boten, bekostigd uit verschillende nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.

De acht boten krijgen de klassenaam ‘Van Wijk’, traditiegetrouw genoemd naar de erflater, die geld naliet voor de bouw van de eerste boot van de serie. Het is een doorontwikkeling op de 11 meter lange Valentijn-klasse, ontworpen in 1990.