De toegangsweg van de woonwijk Houkepoort in Sneek is nu door de gemeente betaald. Met de nieuwe regels was het voor rekening gekomen van de ontwikkelaar. FOTO NIELS DE VRIES

Projectontwikkelaar gaat meebetalen aan aanleg wegen bij nieuwbouw in Súdwest

De toegangsweg van de woonwijk Houkepoort in Sneek is nu door de gemeente betaald. Met de nieuwe regels was het voor rekening gekomen van de ontwikkelaar. FOTO NIELS DE VRIES

Súdwest wil niet langer volledig opdraaien voor de aanleg van wegen bij nieuwbouwplannen. De projectontwikkelaar moet meebetalen aan rotondes, bruggen en plantsoenen.

Waarom zou een gemeente voor alle kosten moeten opdraaien van de aanleg van een weg of een park in een nieuwe woonwijk of op een vers aangelegd bedrijventerrein?

Súdwest-Fryslân vindt dat gek en stapt er vanaf dat soort voorzieningen met belastinggeld te betalen. Ze schuift de rekening in het vervolg deels door naar projectontwikkelaars en grondeigenaren.

,,Een ontwikkelaar zet een paar woninkjes en bemoeit zich met de vierkante meters eromheen. Maar voor een ontsluitingsweg of een rotonde wordt automatisch naar de gemeente gekeken”, zegt wethouder Maarten Offinga. Daar wil de gemeente vanaf. ,,Vanaf nu zeggen we nee, jij wilt die wijk aanleggen, dan betaal je ook die rotonde maar die nodig is.”

Bovenwijkse investeringen

Het aantal huizen en kantoor- en industriegebouwen groeit de komende jaren in Súdwest-Fryslân. Op en rond deze nieuwbouwplekken zijn aanpassingen of nieuwe voorzieningen nodig, zoals extra wegen, rotondes of groen.

De gemeente noemt deze aanpassingen ‘bovenwijks’, omdat meerdere woningen of bedrijven er gebruik van maken.

Op dit moment draait de gemeente op voor alle openbare voorzieningen, ook de bovenwijkse. Dat betekent dat ze voor rekening komen van de belastingbetaler. Grondexploitanten – ontwikkelaars die op eigen grond huizen of bedrijven bouwen – betalen tot op heden geen cent.

Methode in Nijefurd gebruikt

Súdwest vindt het logisch dat ontwikkelaars van een woonwijk gaan meebetalen. Hun plan zorgt voor meer verkeer en drukte op bestaande wegen, waardoor aanpassingen van de weg nodig zijn.

Het wordt tijd dat de marktpartijen ook hun verantwoordelijkheid nemen, vindt wethouder Offinga. ,,Dan moeten ze die secundaire kosten maar doorberekenen in de vierkantemeterprijs.”

De rekenmethode werd al gebruikt in het voormalige Nijefurd. Bij de aanleg van de Workumer wijk Thomashof moest de ontwikkelaar meebetalen aan de ontsluitingsweg. Maar na de fusie in 2011 is de rekentechniek niet overgenomen in het beleid van Súdwest-Fryslân. Waarom niet? Offinga weet het niet: ,,De vraag is nooit gesteld.”

Maatwerk per ontwikkelingsplan

Hoeveel geld het de nieuwe gemeente de laatste jaren heeft gekost, kan de financieel wethouder niet zeggen. ,,Geen flauw idee. Het gaat om maatwerk per ontwikkelplan. Op de ene plek gaat het om een plan van tien huizen met een klein stukje weg. Elders om een toegangsbrug. Het is naar rato.”

Door de bovenwijkse investeringen te koppelen aan nieuwe bouw-locaties, betalen de ontwikkelaars in het vervolg mee. Hoe groter hun belang, hoe meer kosten ze voor hun rekening moeten nemen. Na de aanleg neemt de gemeente de weg of het park over voor een symbolische 1 euro. ,,Daarna nemen wij het beheer over”, zegt Offinga.

Burgemeester en wethouders willen er direct mee aan de slag. Bij nog te sluiten overeenkomsten geldt de nieuwe regel.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct