Elfstedentocht op de bierfiets? Check, dacht Team Wybe. Kan het nog gekker? Jazeker: op 21, 22 en 23 mei 2021 fietst de groep de Elfstedentocht op een speciaal gemaakte achtpersoons waterfiets om geld op te halen voor kankeronderzoek.

,,Machtich, wat bizar hé”, roept Richard Velzen uit als hij de loods in Koudum binnenstapt. Filmpjes en foto’s zag hij al wel, maar in het echt had hij het 6,5 meter lange en ruim 3 meter brede gevaarte nog niet gezien. „Wat in ding, jong.”

Acht stoeltjes, vier aan de linkerkant en vier aan de rechterkant, recht tegenover elkaar. „Sa krije we toch wer in bytsje dat bierfyts-gefoel”, zegt Henny Feenstra lachend. En voorop een stoel voor kapitein Hylke Zijlstra. Hij en andere stuurmannen moeten het vaartuig pinksterzondag heelhuids over de finish in Bolsward krijgen. De route van de officiële Elfstedentocht heeft de groep even aangepast, met Bolsward als start- en finishplaats.

Team Wybe is opgericht door een groep vrienden, bekenden en de vrouw, Wieke Fekkes, van de op 37-jarige leeftijd aan een hersentumor overleden Wybe Leenstra uit Koudum. Sinds zijn overlijden in 2014 zet de groep vrijwel ieder jaar een actie op touw om geld op te halen voor kankeronderzoek. Eerst op de racefiets, toen de bierfiets en nu dus op de waterfiets.

Allemaal op een zwaan? ‘Dat soe betsjutte dat wy allegear achter elkoar oan fytse moasten’

Het idee ontstond vorig jaar op de bierfiets. „Goh, dat soe moai wêze, tochten wy doe. Fytse én op it wetter, dat is natuerlik de ultime Alvestêdetocht foar ús”, herinnert Douwe de Vries zich. Een dag later, met de blaren nog op het achterwerk van de niet al te comfortabele bierfiets, gingen er al foto’s van sierlijke waterzwanen rond in de WhatsApp-groep. „Mar dat soe betsjutte dat wy allegear achter elkoar oan fytse moasten... Mei ús allen op ’e fyts, dy ferbining, dat is foar ús it wichtichste.”

De leden fietsen niet allemaal 200 kilometer op de waterfiets; er zijn – net als vorig jaar – hulpfietsers. Allemaal met een link met de ploeg mensen of met het goede doel. „Dan krije wy wolris te hearren ‘Ja mar jim dogge it mei jim allen’, krekt as soe it dan net bysûnder wêze. Dêr giet it net om. It giet om it goeie doel”, stelt Feenstra.

Hessel Fekkes, de neef van Wieke, is normaal gesproken een sloepenbouwer en werkt al vanaf december in zijn eigen loods aan de enorme waterfiets. „Hy is geniaal”, zegt Feenstra erover. Haar man, Hylke, maakte de tekeningen en Fekkes bracht die tot leven.

Lage bruggetjes en smalle slootjes: om alles is gedacht

Via sponsors werd het overgrote deel van het materiaal bij elkaar gesprokkeld en toen kon Fekkes aan de gang. Grote voertonnen van de boer, een stuur, stoeltjes en lassen maar. En dan moet er nog om allerlei dingen gedacht worden: lage bruggetjes van maar 80 centimeter hoog bijvoorbeeld („Alles is ynklapber”, aldus Fekkes) of juist smalle slootjes, daarom werd de fiets onlangs nog 10 centimeter smaller gemaakt. „Mar ik bin wol in bytsje benaud foar De Luts”, vertelt schipper Zijlstra. „Dat wurdt wol in dinkje”, zegt hij, doelend op mogelijke tegenliggers op het smalle water.

De breedtes van de wateren en bruggen kregen ze van Maarten van der Weijden, voor wiens stichting ze vorig jaar op de bierfiets de tocht volbrachten. Het was de bedoeling dat ze dit jaar, bij wijze van test, een stuk met Van der Weijden mee zouden fietsen tijdens zijn volgende Elfstedentocht, maar corona gooide roet in het eten.

De test moet nog komen, dan wordt gekeken of er nog aanpassingen moeten worden gedaan en hoe snel ze eigenlijk gaan. „Dit giet as in spear”, roept Fekkes al. Maar anderen willen het eerst nog wel eens zien. Het idee was om in 40 uur de 200 kilometer lange tocht te volbrengen. „Miskien moatte wy dat noch nei boppen of nei ûnderen skroeve”, zegt Feenstra.

De gedachten dwalen weer af naar vorig jaar, toen de groep Bolsward binnen denderde op de ronkende bierfiets. De straten stonden vol mensen en op het podium op het Marktplein nam Maarten van der Weijden zelf de cheque van 30.730 euro in ontvangst (door late donaties werd dit bedrag nog hoger: 33.500 euro). „Sa’n finish, dat wolst wer. Ik tink der oer fyftich jier noch oan werom, wat wie dat machtich”, zegt De Vries. „It moat echt sa’n Sterke Yerke-ferhaal wurde”, vindt Fekkes, doelend op het avontuur van een groep Friese jongens die in 1974 een reuzenvlot bouwden en daarmee de zeeën bevoer. „En dit wurdt noch moaier, ik bin der wis fan”, glundert Velzen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct