Honderden boten passeren per dag de brug in Woudsend, topdrukte voor brugwachter Ferry Loolofs

De Hellingbrêge in Woudsend is al een van de drukste bruggen van de provincie. En nu stuwt corona de vaargekte ook nog eens op. Brugwachter Ferry laat dagelijks honderden boten door. ,,Na drie dagen werken ben ik kapot.”

Het is 12.16 uur, als de brugbel schalt over de Ie in hartje Woudsend. De slagbomen dalen, de auto’s remmen, het dek van de Hellingbrêge glijdt omhoog. Een jacht geeft een dot gas en ronkt voorbij, een zeilboot schuift erdoor met drie luxe kruisers in zijn kielzog. Een Duitser stuurt zijn dikke schuit erdoor en een Woudsender tuft met een werkschip voorbij.

Brugwachter Ferry Loolofs zwaait vriendelijk naar iedereen vanuit zijn hokje. Om 12.21 uur sluit de brug, schieten de bomen weer omhoog en worden auto’s gestart. ,,Achttien stuks”, zegt Loolofs. Met een telmachientje houdt hij bij hoeveel boten hij elke keer doorlaat.

De Hellingbrêge is hét vaarknooppunt van de Friese meren. Alle boten tussen de Hegemer Mar aan de ene kant en de Sleattemer Mar aan de andere gaan door Woudsend.

Tsjonge jonge, wat een drukte.

,,Tsja, het is een van de drukste bruggen van de provincie en het is bouwvak. Ik draai hier al dertien jaar. Dan weet je het wel. Deze weken is het topdrukte.”

Gaat dit de hele dag zo?

,,Ja, ik kom vandaag zo op vijfhonderd bootjes. En er zijn dagen dat ik negenhonderd of duizend doorlaat.”

Is dat normaal of een corona-effect?

,,Echt meer dan anders. Het is een gekkenhuis. Mensen willen niet meer naar het buitenland en gaan in eigen land op vakantie. Met mooi weer gaan ze allemaal het water op. Nou, je ziet het.”

12.26 uur: De sliert boten aan weerszijden van de brug groeit. Ferry duikt zijn hokje in, drukt op een knop en hup daar klinkt de bel en gaan de bomen. Als om 12.32 uur het water weer rustig is, in de Vosseleane een autorij is gegroeid en aan de Dyk een plukje fietsers en voetgangers wacht, daalt het wegdek weer. Ferry noteert zestien stuks.

Varen is natuurlijk ook heel coronaproof.

,,Nou, dat betwijfel ik in sommige gevallen. Ik zie boten voorbijkomen met zes mannen erop of alleen maar vrouwen. Dat zijn geen gezinnen en ook geen anderhalve meter.”

12.36 uur: De bus is voorbijgereden en wat werklieden zijn de brug over gefietst voor de lunch. Loolofs schuift op zijn badslippers achter de knoppen en hoppa, daar gaat de hele heisa weer. De botenoogst van vijf minuten open: vijftien stuks.

U moet echt ogen en oren aan alle kanten hebben.

,,Boten, verkeer, fietsers, scholieren, werkers, streekbussen. Het is best heftig. Je moet overal op letten en je ogen goed de kost geven. En de mensen hebben geen geduld meer.”

En dan krijgt u het te verduren?

,,Ja, tuurlijk. Je doet het nooit goed. ‘Het duurde wel lang brugwachter’, dat krijg ik vaak te horen. Vanaf de straat en vanaf het water. Je moet kalm blijven. En ik heb een regel: mensen die aan het werk zijn, gaan bij mij altijd voor. Op de bootjes hebben ze vakantie, die hebben de tijd.”

Poeh, alles bij elkaar best intensief.

,,Zeker. In het hoogseizoen werk ik drie dagen aaneensluitend elf uren achter elkaar. Als het zo druk is, dan ben ik ook kapot.”

Om 12.47 uur hangen weer veertien jachten, kruisers en masten voor de brug. Loolofs kijkt de dorpsstraat in. De kust is veilig en daar klinkt de bel alweer.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct