Ze hadden het zo naar de zin, als gast bij boerencamping Nij Wybranda in Boazum. Een 79-jarig echtpaar uit het Noord-Hollandse Schagen kwam zaterdag om het leven. ,,Ik ha der min fan slept.’’

Het rampscenario spookt al jaren door het hoofd van de familie De Boer, die een boerencamping aan de Singel heeft. De onbeveiligde spoorwegovergang kan zomaar eens tot ongelukken leiden. In 2019 was dat al het geval, maar toen niet met dodelijke afloop.

De familie is hoofdgebruiker van de overgang, waar ook campinggasten en andere boeren uit de omgeving gebruik van maken. De overweg is onbeveiligd, maar ProRail, de gemeente Súdwest-Fryslân en de provincie hebben een plan om deze voor 2023 te beveiligen. Momenteel staan er alleen andreaskruisen. ,,Wy sizze al jierren dat ProRail der wat oan dwaan moat, mar it duorret lang’’, vindt Frans de Boer, zoon van eigenaar Piet. ,,Mar om de skuld no by harren te lizzen, dêr sjitte wy neat mei op.’’

Hoewel onbewaakt, lijkt de overweg op het oog niet direct onveilig. Er is vrij zicht, richting Mantgum en Scharnegoutum. ,,Wat is der bard? It wie net libbensgefaarlik. Is de auto der mei ophâlden? Ha se net goed sjoen?’’ Frans de Boer is bang dat de antwoorden nooit zullen komen.

'Se hienen it bot nei it sin by ús'

De Noord-Hollandse campinggasten arriveerden halverwege vorige week en zouden tot komende donderdag of vrijdag blijven. ,,It wiene hartstikke leuke minsken en se hienen it bot nei it sin by ús. It fjild wie sêft en wiet, mar dat makke harren neat út. Dat hearde by it aventoer. Dat fûn ik wol moai.’’

Na het ongeval was de camping urenlang afgesloten van de buitenwereld. De hulpdiensten hadden de toegang tot de overgang geblokkeerd gedurende het onderzoek en de berging van de trein en auto. De Boer was de hele dag aanspreekpunt voor de overige campinggasten en de de telefoon rinkelde onophoudelijk. ,,Ik ha der min fan slept, it woe net rêstich yn ‘e kop wurde.’’

De Boer hoopt dat de overweg snel wordt aangepakt, maar wat hem vooral dwars zit is dat ProRail nooit eens contact met de familie heeft gezocht. ,,It fielt as ús oergong en twa jier werom sei ProRail mei elkenien yn petear te wêzen hjieroer, mar is it sa lestich om ús even te skiljen? Der is nea mei ús praat oer in alternatyf, in oare rûte of sa. En dan wurdt der no sein dat it yn 2023 klear wêze moat en fynt elkenien it nuver dat der noch neat bard is. Mar wêrom meitsje minsken harren pas drok as der ien dea is en net earder?’’

Wel begrijpt De Boer dat andere, bijvoorbeeld onoverzichtelijke overgangen voorrang krijgen bij de aanpak. ,,Wy ha frij sicht en it kin ek net allegear tagelyk, mar it hjir no wol twa kear bard.’’

loading  

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct