De kantine dicht en een opgeknipt schoolgebouw: voor de brugklassers en docenten van OSG Singelland is het wennen, de eerste echte lesdag in bijna drie maanden.

Het eerste wat Joudi (14) maandagochtend deed was een klasgenoot een knuffel geven. En ook in de middagpauze, klitten zij en haar vriendinnen ouderwets bij elkaar. Een beetje geiten, smartphone in de hand.

,,Het is leuk om weer bij elkaar te zijn”, zegt klasgenoot Maria (14), over haar eerste klassikale lessen sinds half december, ,,maar ook druk. Thuis kunnen mijn ouders helpen met school, dat is ook wel fijn.”

Ook Jildou (12) moet weer even omschakelen. ,,Thuis kan je je beter concentreren.” Maar voor Joudi is het een verademing. Thuisonderwijs vindt ze ,,moeilijk”, zegt ze. In haar geval zijn haar ouders niet in staat om te assisteren bij de lesstof.

Meidengegil

Hun meidengegil schalt tussen de gevels. Pauze houden in de kantine in de centrale hal kan niet, want die is voorlopig nog verboden terrein. ,,De leerlingen gaan naar buiten omdat ze daar geen mondkapje hoeven”, verklaart schooldirecteur Jantine Smit. Naast het gebouw zijn twee grote feesttenten neergezet, als slechtweervoorziening.

Op Singelland VHS (Van Haersmasingel) in Drachten zitten 800 leerlingen die vmbo doen, een voortraject daarvan, of gebaat zijn bij extra aandacht. ,,Kwetsbare leerlingen”, in Smits woorden. Een kantine waar je alleen achter het plaklint op de grond je mondkapje af mag doen, werkt voor deze groep niet, zegt ze. ,,We willen niet steeds handhaven, maar juist een klimaat scheppen van: ‘fijn dat jullie er weer zijn’.”

De kantine was nog niet eens zo’n grote kwestie. Het kabinet besloot in de voorjaarsvakantie dat alle middelbare scholieren vanaf 1 maart tenminste een dag per week naar school mogen (voor eindexamenklassen gold al een uitzondering), maar die datum heeft bijna geen school gehaald. Het Singelland moest vorige week aan vele touwtjes trekken om het onderwijs vanaf deze maandag veilig te kunnen aanbieden. Smit: ,,Daar heb ik me wel aan gestoord: hoe makkelijk ze daar in Den Haag over denken. En dan moesten we onze aanpak ook nog op tijd communiceren met de ouders en leerlingen.”

‘Afdeling E’

Ze zit in haar kantoor in de zelf bedachte ‘afdeling E’. Deze vleugel van het gebouw is vandaag alleen bestemd voor eersteklassers. Die komen en gaan via een aparte in- en uitgang, en blijven weg uit de rest van het pand. ,,En zo hebben de eindexamenklassen ook hun eigen bubbel. We hebben eigenlijk vier kleine schooltjes gemaakt.”

Een paar deuren verder staat docent Engels Annerixt Kamminga eindelijk weer eens voor haar klas. ,,De sfeer is goed, er wordt veel gekletst. Het sociale aspect is weer terug, dat is toch ook waarom ik voor het onderwijs heb gekozen.”

Toch zit het lokaal maar half vol. Om anderhalve meter afstand te kunnen houden, zijn alle groepen gesplitst. De ene helft krijgt fysiek les, de andere helft haakt op hetzelfde moment aan via de online stream. ,,Daar moet ik echt op letten, want je bent toch geneigd om vooral het klaslokaal in te kijken en niet op je scherm.”

De thuiszitters mogen de volgende les naar school, en dan kruipen deze leerlingen thuis achter hun tablet. Het is beter dan niets, vindt Kamminga, want voor sommige scholieren is het thuis niet meer op te brengen. ,,Ik heb een leerling die door zijn ouders echt naar zijn computer moest worden gesleurd.”

Zelf is ze blij dat ze ook weer mag – ze heeft geen angst voor besmetting. ,,Geen enkele docent heeft zich afgemeld”, constateert Smit. De directeur is tevreden over de eerste lesdag. Maar morgen, wanneer er als verrassing poffertjes worden uitgedeeld, kijken ze nog wel even naar de looproutes. ,,Leerlingen zijn als water: ze nemen altijd de kortste weg.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Smallingerland
Coronavirus
Onderwijs
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct