De selfie van Stéphanie Versteeg waar het allemaal mee begon.

#appelscha: de Bosbergtoren is een ware selfiehotspot op Instagram

De selfie van Stéphanie Versteeg waar het allemaal mee begon.

De Bosberg in Appelscha is deze zomer een selfiehotspot geworden. Mede dankzij de reisbloggers die eind juni plaatjes vanaf de uitkijktoren op Instagram postten.

,,Je voelt ’m trillen’’, huivert Ted Smulders. De dertienjarige uit het Brabantse Goirle staat met zijn moeder Ivonne Kuijpers bovenin de Bosbergtoren, op het randje van een van de drie uitstekende balkons met glazen vloer. Het tweetal heeft net bibberend een selfie gemaakt. Of die ook op Instagram gaat? Ben je gek, z’n moeder staat er ook op. Daar wil Ted niet mee gezien worden op sociale media.

Ook Nathalie Kouwenhoven (33) uit het Zuid-Hollandse ’s Gravenzande kijkt liever niet naar beneden als ze het glazen platform betreedt. ,,Ik vind dit echt wel eng. Raar hè, want er gebeurt natuurlijk niks’’, zegt ze tegen haar vriend Niels van Scheijndel (36) met wie ze net 30 kilometer heeft gefietst. Snel een selfie maken samen en dan hup weer van het glas af.

loading

Zeer waarschijnlijk dat het plaatje van deze twee wel op Instagram verschijnt. Nathalie snapt heel goed dat de 33 meter hoge uitkijktoren in het Drents-Friese Wold een selfiehotspot is. Die status heeft het roestbruine bouwwerk dat eruit ziet als een enorme dennenstam mede dankzij Stéphanie Versteeg van reisblog Expeditie Aardbol, met ruim vijfduizend volgers.

In juni was Versteeg een van de 23 reisjournalisten die op uitnodiging van Stichting Regiomarketing Toerisme Zuidoost Friesland een persreis maakte naar de Zuidoosthoek, de regio die zich wil profileren als ‘Het andere Friesland’. Ze plaatste, net als een aantal andere bloggers, een plaatje van zichzelf op de toen nog – vanwege corona – uitgestorven Bosbergtoren.

,,Dit moet wel een van de mooiste uitkijktorens in heel Nederland zijn’’, schrijft Stéphanie, die ondanks hoogtevrees toch op het glazen platform stond. ,,De Bosbergtoren in Appelscha markeert het hoogste punt van het Friese vasteland en vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over de drie noordelijke provincies. Hij is nu nog officieel gesloten, maar ik mocht afgelopen weekend alvast een kijkje nemen.’’

loading  

Op 17 juli ging de uitkijktoren weer open voor publiek. Bezoekers – maximaal vijftien tegelijk – moeten naar boven met de lift en – als het even kan – weer naar beneden met de trap. Een ploegje van zes gastvrouwen en -heren houdt beurtelings namens de gemeente Ooststellingwerf toezicht bij de poortjes. Of iedereen zich wel aan de coronaregels houdt.

,,Ik zie bezoekers constant selfies maken’’, zegt gastvrouw Sylvia Hofman. Soms gaat zij zelfs mee naar boven om te helpen bij het perfecte plaatje. ,,Dan sta ik op het ene plaform en maak ik de foto van iemand die dan op het andere, even hoge platform staat.’’ Net zoals op de foto van Stéphanie, die gemaakt werd door de vriend van de reisblogster.

#appelscha

Het is precies wat de Stichting Regiomarketing Toerisme Zuidoost Friesland voor ogen had met de persreis. ,,Bij de toren hoor je gewoon dat mensen de foto van Stéphanie of die van de andere bloggers gezien hebben’’, zegt Arno Goettsch, als ‘toeristisch regisseur voor de Coöperatie Appelscha Regio 3.0’ betrokken bij de stichting.

En dit is alleen nog maar het effect van social media, stelt de regisseur. Hij verwacht minstens zoveel van de publicaties in de Kampioen en 50+ Magazine in september.

loading  

Ondertussen checkt Goettsch op Instagram zo nu en dan met genoegen de foto’s met #appelscha . ,,Om de vijf plaatjes is dat er eentje met de Bosbergtoren. ‘Waar is dat’, staat er dan bij de reacties. Of: ‘Daar wil ik ook heen’. En: ‘Die moet op mijn bucketlist’.’’ Goettsch grinnikt: ,,Mooi toch, dat iedereen graag individueel en origineel wil zijn én stiekem toch een beetje hetzelfde.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct