Het gemeentehuis van Ooststellingwerf in Oosterwolde.

Winkeliers Oosterwolde willen lege panden van beleggers opkopen

Het gemeentehuis van Ooststellingwerf in Oosterwolde. FOTO ARCHIEF LC/NIELS WESTRA

Winkeliers in Oosterwolde onderzoeken of ze samen leegstaande winkelpanden terug kunnen kopen van grote beleggers. Dat moet het winkelhart aantrekkelijker maken.

Net als vele andere centrumplaatsen heeft Oosterwolde te kampen met leegstand. Die wordt veroorzaakt door de concurrentie van internet, van andere grotere kernen, door hoge huren en ook door de vergrijzing. Het wordt steeds moeilijker klanten te trekken en vast te houden. De nieuwe plannen die maandag aan de gezamenlijke winkeliers en ondernemers werden gepresenteerd, moeten het tij doen keren.

Opvallend is dat de eigenaren van de winkelpanden zich hebben verenigd en samen optrekken met Oosterwolde Promotion en de Commerciële Club. Een van de oorzaken van de leegstand – in het winkelhart staan nu vijftien panden leeg – is dat vooral de grote beleggers vaak een te hoge huur vragen.

Centrummanager

Een nieuw aan te stellen centrummanager moet contact zoeken met die beleggers en onderzoeken of plaatselijke ondernemers, desnoods samen, zo’n pand kunnen kopen zodat het eigendom weer in handen komt bij ondernemers uit de regio. Volgens Thomas Hof van de vereniging van pandeigenaren zijn er wel lokale ondernemers bereid daar geld in te steken en komt vooral De Passage in aanmerking voor zo’n overname.

Ook moet worden onderzocht of winkels uit de rand van het winkelgebied ook verplaatst kunnen worden naar de lege plekken in het centrum. De lege plekken die zij op hun beurt achterlaten, kunnen dan ingevuld worden met woningen of vormen van zorg. Ook kunnen lege panden worden ingevuld door startende ondernemers beter te faciliteren en door een ander soort winkel te trekken.

Uit een snelle enquête onder de aanwezige ondernemers bleek dat er vooral behoefte is aan horecagelegenheden, herenmode en speciaalzaken. Verder zouden de ondernemers het uiterlijk van hun panden moeten verbeteren, moet er meer eenheid komen in de groenvoorziening en kan het winkelcentrum netter worden gehouden.

Een bijzondere opdracht is, aldus winkelkenner Klaas van der Berg uit Grou, het zoeken naar een eigen identiteit. ,,Wat wil je zijn als Oosterwolde? Wat wil je uitdragen? Daar moet je over nadenken want daarmee kun je bezoekers trekken.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct