Ooststellingwerf weet niet wat ze nog meer kan doen aan met de verkeerssituatie in Waskemeer, nu eerdere maatregelen niet afdoende blijken. ,,Het is gewoon een lastige situatie.”

Al jaren ijveren ze in Waskemeer voor een veiliger situatie. Vrachtverkeer gebruikt de weg door het dorp als sluiproute tussen de N381 bij Wijnjewoude en Haulerwijk. Dagelijks rijden meer dan honderd vrachtwagens door de krappe wegen in en rond het dorp en volgens dorpsbewoners gaat het vaak genoeg maar net goed.

Tot nu toe leverden hun acties te weinig op, vinden ze. Ja, er kwamen borden op de N381 om verkeer erop te wijzen dat de adviesroute naar Haulerwijk via Oosterwolde loopt. Maar de route binnendoor blijft de helft korter (twaalf in plaats van twintig kilometer) en twaalf minuten sneller. Dus blijven de vrachtwagens hiervan gebruik maken.

'Moat it earst komme ta in dealik ûngelok?'

Onlangs trokken de bewoners opnieuw aan de bel. ,,It frachtferkear wurdt hjir delparse”, zegt Jan Witteveen, die al jaren ijvert voor maatregelen. Er zijn tot nu toe geen ernstige ongevallen gebeurd met vrachtverkeer. ,,Mar, sa’t de direkteur fan it Liudger ek skreau: moat it earst komme ta in dealik ûngelok?” Hij vindt dat alleen nog vrachtwagens zouden moeten worden toegelaten die in het dorp moeten zijn.

Maar dat is ingewikkeld, zegt wethouder Marian Jager-Wöltgens. ,,Het is lastig te handhaven, bijna onmogelijk. Hoe moet je controleren of iets bestemmingsverkeer is of niet? Maar bovendien komt dan de druk ergens anders te liggen. Je verlegt het probleem.” De vrachtwagens zullen dan andere lokale wegen kiezen, zegt ze, om maar niet helemaal via Oosterwolde te hoeven.

Enkele maatregelen

De wethouder zegt dat naast de bewegwijzering al wel enkele maatregelen zijn genomen. Zo is de Oude Wijk verbreed en is op een deel van de weg naar Haulerwijk de maximumsnelheid verlaagd. Misschien kan in het centrum nog iets worden gedaan met een fietspad, zegt ze, als daar ruimte voor is. Maar dan houdt het echt op. ,,We erkennen zeker de zorg, maar het is erg lastig om met een afdoende oplossing te komen.”

De werkgroep blijft desalniettemin hopen op een oplossing die door Veilig Verkeer Nederland is aangedragen: stel in Waskemeer én buurdorpen Bakkeveen, Wijnjewoude, Donkerbroek en Haule een verbod in voor doorgaand vrachtverkeer. Witteveen denkt dat dat wel degelijk haalbaar moet zijn. Hij hoopt nu dat de gemeenteraad zich er volgende maand voor uitspreekt.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Ooststellingwerf
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct