Titus Vogt voor het billboard met het portret van zijn moeder Wil.

Wil Vogt prijkt op billboard: 'We helpen de ziekte van Alzheimer bespreekbaar te maken'

Titus Vogt voor het billboard met het portret van zijn moeder Wil. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Wil Vogt, ooit als mede-uitbater van de Hema een bekende verschijning in Dokkum, trekt nu op een andere manier de aandacht. Ze heeft alzheimer en staat levensgroot op een billboard.

,,Best wel confronterend, maar wel mooi”, zegt Titus Vogt over het billboard van 3 bij 3 meter met het portret van zijn moeder Wil. Sinds dinsdagochtend staat hij daar oog in oog mee bij het binnenrijden van Dokkum, bij De Kooilanden.

De persoonlijke campagne ikbenwil.nl heeft hij zelf bedacht en wordt onder meer ondersteund door Alzheimer Nederland. Eerder zamelde Vogt met deelname aan een marathon in New York en paalzitten geld in voor KiKa (Kinderen Kankervrij) en zwom hij in de grachten van Dokkum voor onderzoek naar de zenuwziekte ALS. ,,Nu heeft mijn moeder alzheimer en wil ik hier aandacht voor vragen”, vertelt de eigenaar van de plaatselijke Jumbo-supermarkt.

Alzheimer

Wil (79) en haar man Titus senior (88) genoten in de vorige eeuw bekendheid in Dokkum als eigenaren van de Hema. Later dook Wil nog geregeld op in de supermarkt van haar zoon, waar ze soms kookte en bloemen uitdeelde aan mensen die het nodig hadden. Vorig jaar bleek dat ze de ziekte van Alzheimer had.

In maart was duidelijk dat ze niet langer bij haar man in Damwâld kon blijven wonen en is ze opgenomen, in het Talma Hûs in Feanwâlden. ,,De situatie was onhoudbaar. Ik heb haar afgezet bij een noodopvang in Oosterwolde, waar ze eerst nog twee weken moest verblijven. Het was corona, in die periode mocht niemand haar zien. Verschrikkelijk om je ouders zo gescheiden te zien worden, na een enorm goed huwelijk van 58 jaar.”

‘Ziekte bespreekbaar maken’

Vogt is in feite zijn moeder verloren, vertelt hij. ,,Al herkent ze me gelukkig nog wel. Mijn vader zegt dat hij een onbestorven weduwnaar is, dat komt heel hard binnen, maar zo is het wel. Gelukkig is hij in een dikke vijf minuten in Feanwâlden, maar hij mist zijn vrouw. Hij zit ’s avonds alleen thuis, terwijl ze het altijd gezellig hadden. Vader is eenzaam geworden.”

De familie geeft zich de komende weken bloot in persoonlijke interviews, die wekelijks worden gepubliceerd in de Dockumer Courant en de Kollumer Courant . Die openheid wordt gewaardeerd, merkt Vogt nu al. ,,Ontzettend veel mensen kennen iemand in hun omgeving met alzheimer. We helpen de ziekte bespreekbaar te maken. Dit geeft troost.”

Drie lokale initiatieven

Niet alleen zijn vader en zijn dochter Lotte vertellen wat de ziekte van Wil met hen doet, ook zorgverleners van Talma Hûs komen aan het woord. Het geld dat Vogt met donaties en sponsoracties binnenhaalt, is bedoeld voor drie lokale initiatieven: de creatie van een belevingstuin in Talma Hûs, en boottocht voor de bewoners van verpleeghuis De Waadwente in Dokkum en signaleringstrainingen van Alzheimer Friesland.

,,Bij de Jumbo doen al onze tweehonderd medewerkers al twee jaar de klantvriendelijke dementietraining. Zij hebben geleerd een dementerende klant te herkennen en gerust te stellen, daar krijgen we bijna wekelijks mee te maken. We waren al een beetje verweven met dit doel.”

Vogt was blij verrast dat zijn moeder op de foto wilde. ,,Dat moet je maar afwachten met deze ziekte. Ze zei laatst dat ze het gevoel had er bijna niet meer toe te doen. Bij de fotosessie voelde ze zich weer even mens.” De campagne past precies bij zijn moeder, vindt Vogt. ,,Vol in het leven staan, altijd voor iedereen klaarstaan. Ze had het zelf ook zo gedaan.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct