De opstapper stapt de Opstapper niet in: reizigers laten belbus voor niets komen

Een taxibus haalt mensen op voor de dagbesteding. ARCHIEFFOTO MARCEL VAN KAMMEN

Eén op de tien ritten van de Opstapper in Noordoost-Fryslân wordt voor niets gereden. Reizigers roepen de belbus op, maar zijn nergens te bekennen als de speciale rit arriveert. De provincie wil af van de vrijblijvendheid.

In de eerste helft van 2020 keerden chauffeurs in één op de tien gevallen leeg terug van de afgesproken plek. Reizigers reserveerden de Jobinder voor hun laatste gedeelte van de rit - vaak naar slecht bereikbare plekken - maar lieten zich niet zien. Vorig jaar noteerde het Mobilitieitsbureau Noardeast-Fryslân een ‘no show’-percentage van ruim 7 procent. Als absolute bovengrens hebben provincie en gemeenten 4 procent afgesproken.

Zeven reizigers geschorst

Om het aantal loze ritten terug te dringen, volgt een schorsing als reizigers binnen twee maanden twee keer niet komen opdagen als ze een Jobinder hebben besteld, maar niet hebben geannuleerd. Dit jaar zijn zeven reizigers voor een periode van twee maanden uitgesloten van de Jobinder, zegt gedeputeerde Avine Fokkens (VVD, verkeer en vervoer). ,,Dit doen we liever niet, maar we moeten het aantal no show-ritten terugdringen. We kunnen het vervoer niet voor niets laten rijden.’’

De Jobinder wordt in het noordoosten van de provincie gebruikt als Opstapper, maar ook voor leerlingenvervoer en wmo-vervoer. Wie de Opstapper bestelt, betaalt pas bij het inchecken. Gedeputeerde Fokkens wil kijken of ze de vrijblijvendheid waarmee de Opstapper besteld kan worden, kan terugdringen. Vanaf de zomer is het al mogelijk om vooraf een e-ticket te kopen en te betalen. Fokkens wil kijken of het juridisch haalbaar is om dat te verplichten. Wie vooraf betaalt, stapt ook echt in de belbus, is de gedachte.

,,Daarbij moeten we wel oog houden voor ouderen of mensen die geen internet hebben of niet de mogelijkheid hebben om vooraf een ticket te kopen’’, zegt Fokkens. ,,We kijken nu naar de mogelijkheden.’’

Een deel van de overbodige ritten in het tweede kwartaal van 2020 kan worden verklaard door de coronacrisis. Een deel van de reizigers is zich niet bewust van de mondkapjesplicht in de Jobinder. De chauffeurs moesten reizigers die gereserveerd hadden en geen mondkapje meenamen, laten staan. Inmiddels worden reizigers bij het maken van de reservering gewezen op de regels in de bus.

Mobiliteitsbureau heeft behoorlijk last van coronavirus

In een tussentijdse rapportage over 2020 deelt het Mobiliteitsbureau haar geldzorgen met de provincie. Door de coronamaatregelen rijzen de vervoerskosten te pan uit. De prijs per kilometer in het wmo-vervoer is verdubbeld en ook de kosten voor leerlingenvervoer stijgt. Er mogen minder reizigers tegelijk worden vervoerd, terwijl de kosten hetzelfde blijven. ,,Ritten kunnen minder efficiënt worden gepland’’, schrijft het Mobiliteitsbureau.

Waar het gebruikelijk is om voorschotten te betalen aan de vervoerders voor de verschillende vormen van vervoer, is het Mobiliteitsbureau daar vanaf 1 september mee gestopt. Het bureau noemt die beslissing noodzakelijk.