Marcus van Ringen in de cabine van zijn vrachtwagen. Eigen foto

'Périphérique zo rustig als Leeuwarden bij avond'

Marcus van Ringen in de cabine van zijn vrachtwagen. Eigen foto

Vrachtwagenchauffeur Marcus van Ringen uit Kollumerzwaag rijdt in Frankrijk. In Parijs is het rustig en elders al helemaal. ,,Der rydt net in kop.’’

Van Ringen (48) heeft de afgelopen week dingen meegemaakt, die hij nooit eerder beleefd heeft in zijn 27-jarige loopbaan als vrachtwagenchauffeur. Zo was hij onder de indruk van de onwerkelijke rust op de Périphérique, de rondweg van Parijs. ,,Dêr ried ik woansdeitemiddei om 16.00 oere en hy wie praktysk leech.’’ Het voelde qua drukte alsof hij ’s avonds op de rondweg van Leeuwarden reed.

Frankrijk is in lockdown en dat is te merken ook. In andere steden en dorpen is er behalve vrachtwagens, politieauto’s en ambulances amper verkeer. Bestuurders van personenauto’s moeten kunnen bewijzen dat ze een belangrijke reden hebben om onderweg te zijn. ,,Der rydt net in kop.’’ Je zou het beeld bijna met een oorlogssituatie vergelijken, zegt Van Ringen met enige terughoudendheid. ,,Mar in oarloch is it gelokkich net.’’

‘Hoechst net oan de rem te kommen’

Bij Antwerpen was de situatie al niet veel anders dan bij Parijs. Waar het hem normaal gesproken een uur tot anderhalf uur kost om de stad te passeren, reed hij er nu in twintig minuten doorheen. ,,Hoechst net oan de rem te kommen.’’ Sterker nog, Van Ringen tufte op cruise control voorbij de Belgische havenstad. ,,Dat is oars in utopy.’’

Van grenscontroles had hij als trucker geen last. Alleen inzittenden van auto’s en busjes moeten aantonen dat ze om een ‘vitale’ reden België in willen.

Voordeel van de rustige wegen is natuurlijk dat hij kan opschieten. Als alles meezit, is hij misschien al vrijdagavond weer thuis in Kollumerzwaag, in plaats van zaterdagmiddag. Maar ook voor vrachtwagenchauffeurs heeft de huidige situatie nadelen. Zo komt hij er bij de meeste klanten niet in. Het contact moet zo minimaal mogelijk blijven. Zelfs een bezoekje aan de wc is vaak niet aan de orde. ,,Op it lêst is der altyd wol in beam dy’t gewillich is.’’

Eerste keer ooit zelf gekokkereld

Verder zijn de chauffeursrestaurants allemaal gesloten. Vaak stellen die hun parkeerplaatsen en sanitaire voorzieningen nog wel open voor truckers en in veel gevallen is er eten af te halen. Maar Van Ringen heeft deze week voor de eerste keer ooit zelf gekokkereld in de cabine: boerenkool met worst op een gaspitje voor op de camping.

Er hangt ook wat een campingsfeer onder collega’s, zegt Van Ringen, die als ‘eigen rijder’ onderweg is voor transportbedrijf Veenstra Fritom in Heeg. De solidariteit onder chauffeurs is groter dan gewoonlijk. Zo verwijzen ze elkaar naar restaurants waar nog eten te krijgen is. ,,Der hearsket dochs it gefoel dat wy hjir mei syn allen trochhinne komme moatte.’’

home
net-binnen
menu