Waarom de Hercules-transportvliegtuigen deze week zo laag over Friesland vliegen

Een Hercules-transportvliegtuig. Archieffoto: Anton Kappers - Thomasson

Je kunt ze bijna aanraken, de transportvliegtuigen van Defensie. De C-130 Hercules scheert deze week behoorlijk laag over Friesland. Woordvoerster Sandra Boogers van de vliegbasis in Eindhoven legt uit.

Defensie houdt van 23 november tot en met 11 december een grote oefening: Werewolf Resilience. Deze oefening wordt gedaan door de luchtmobiele brigade, het korps commandotroepen en de marine. Normaliter was Defensie uitgeweken naar de Verenigde Staten, maar vanwege corona was dat niet mogelijk. Dichter bij huis werden nieuwe locaties gevonden, verdeeld over Nederland en ook België.

De oefening richt zich op het droppen van pakketten en militair personeel. ,,We hebben parachutisten gedropt en ook vracht. Dat gebeurt ook lager dan normaal’’, zegt Boogers. Dat gebeurde op andere delen in Nederland.

In Friesland concentreerde de Luchtmacht zich op tactische naderingen en landingen bij de vliegbasis in Leeuwarden. ,,We hebben nu andere aanvliegroutes dan met een normaal vliegtuig. De Hercules komt niet recht op de baan af, ook voor een verrassingsaspect voor als je in vijandelijk gebied bent. Daar moet op worden getraind.’’

De tekst gaat verder onder de foto's.

loading

loading  

De afgelopen dagen vloog de Hercules behoorlijk laag over de provincie. Op meerdere plekken, bijvoorbeeld in Sneek en vanzelfsprekend Leeuwarden, kwamen meldingen binnen. Want waarom vloog die Hercules nou zó laag? ,,Zo’n vliegtuig zit dan al in de landingsprocedure en dan ben je automatisch al lager’’, zegt Boogers. ,,Normaal zitten we op 1000 voet (300 meter), maar nu is dat 300 voet (90 meter) en dat is redelijk laag. En het is natuurlijk een groot vliegtuig, dan lijkt het al gauw heel groot.’’

De grootste reden voor het laagvliegen is echter het oefenen met onder de radar vliegen, aldus Boogers. ,,We willen zien wanneer we niet zichtbaar zijn en dat is als de radar je niet kan bereiken. Dat heeft te maken met de ronding van de aarde en we vliegen ook achter heuveltjes of hoge gebouwen. Daarachter ben je op zulke lage hoogtes dan onzichtbaar.’’

Het levert af en toe gefronste wenkbrauwen op van Leeuwarders die de Hercules naar de landingsbaan zien vliegen. Dat gaat zigzaggend, van links naar rechts. De oefeningen zijn in de middag en avond. ,,Het is een goede training om ook bij het donker dit te doen. Dan ben je nog minder zichtbaar, al komt er altijd geluid bij kijken’’, constateert Boogers droogjes.

Donderdagavond vliegt de Hercules voor het laatst over Friesland. De oefening gaat volgende week verder in België

. loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Vliegbasis
Uitlegverhaal