Manager Anton van der Sluis in een van de suites van het vernieuwde Stenden Hotel.

Vernieuwd Stenden Hotel mikt op nieuwe doelgroep

Manager Anton van der Sluis in een van de suites van het vernieuwde Stenden Hotel. FOTO NIELS WESTRA

Verschillende kamertypes, een echte hotellobby en verdieping er bovenop. Stenden Hotel in Leeuwarden hoopt na een ingrijpende renovatie nieuwe groepen gasten te trekken. Alles voor de praktijkervaring van studenten.

In de gangen staan potten met verf, de trapleuningen zijn ingepakt in karton en werklui zijn her en der bezig; één dag voor de officiële opening moet er nog behoorlijk wat gebeuren in het hotel aan de Rengerslaan. Maar het komt goed, verzekert general manager Anton van der Sluis tijdens de rondleiding.

Al sinds het begin, in 1987, heeft de Leeuwarder hogeschool een eigen viersterrenhotel met 28 kamers. Studenten van de Hotel Management School doen hier praktijkervaring op; ze checken gasten in, maken de kamers schoon en verzorgen het ontbijt. Van der Sluis: ,,Hoe ga je om met klagers? Dat kunnen wij vertellen, maar je leert het pas in de praktijk. Dit hotel stelt ons in staat om studenten op te leiden.’’

Dertig jaar oud

Na drie decennia was het hotel nogal verouderd.. ,,Het paste niet meer bij de look en feel van de nieuwe campus. Ook wilden we graag meer en verschillende typen kamers. Daarmee maak je het hotel aantrekkelijker voor verschillende soorten gasten en daar leren onze studenten van.’’

De afgelopen negen maanden onderging het gebouw daarom een ingrijpende metamorfose. Het resultaat is een modern hotel met 36 kamers: gewone tweepersoons, suites, twee rolstoeltoegankelijke en een familiekamer. Ze hebben een industriële look gekregen en zijn uitgerust met de modernste technologie; zo kunnen de gasten een app gebruiken om de airco, gordijnen en sfeerverlichting te bedienen.

Ook kreeg het gastenverblijf een eigen lobby, met koffiebar, hippe zitjes en verse kranten. Van der Sluis: ,,Voorheen moesten gasten inchecken bij ons restaurant Wannee en dan door de gangen naar het hotel lopen. Nu kan dat allemaal hier.’’

Vóór corona had Stenden Hotel een gemiddelde bezetting van 83 procent. Van der Sluis: ,,Doordeweeks veel zakelijke gasten, in het weekend toeristen.’’ Met de restyling mikt de hogeschool op nieuwe, wat jongere groepen. ,,We kregen hier altijd veel Duitsers, en mensen tussen de 45 en 65 jaar. We hopen nu bijvoorbeeld ook gasten te trekken die geïnteresseerd zijn in lifestyle en voeding.’’

De Rengerslaan, ten noordoosten van het centrum, is niet de meest voor de hand liggende locatie voor een hotel, geeft Van der Sluis toe. ,,Maar je kunt hier gratis parkeren en hardlopers vinden het hier fantastisch. Je bent zo in het park en bij de Dokkumer Ee. Hen kunnen we misschien digitale routes gaan aanbieden.’’

Corona maakt het lastig

Aan het begin van de verbouwing opende de hogeschool een pop-up hotel aan de overkant. ,,Dat moesten we na vijf weken alweer sluiten vanwege corona. Ik ben heel blij dat ons hotel nu weer open kan. Als er geen gebruikte kamers zijn, dan kunnen studenten ook niks leren over schoonmaken.’’

Een hotel heropenen midden in coronatijd is natuurlijk extra spannend, erkent de manager. ,,In Amsterdam is het momenteel dramatisch met de hotelboekingen. Het is lastig nu, maar met een openingsactie hopen we toch weer gasten te trekken.’’

Herbert Minderhoud was een van de mensen die mocht komen proefslapen. De Amsterdammer, die twee dagen in de week in Leeuwarden werkt als GGZ-psycholoog, is sinds vier jaar vaste gast in het hotel. ,,Het is een van de fijnste van Leeuwarden. De gastvrijheid geef ik een tien, de prijs-kwaliteitverhouding is geweldig en het eten fantastisch’’, zegt hij lovend tijdens het uitchecken.

Minderhoud vindt dat de entree met de lobby is verbeterd. Voor wat betreft de nieuwe kamers heeft hij nog enkele kritiekpunten. ,,De airco loeide nogal hard en het lichtpaneel haperde soms.’’ De manager is blij met de feedback. ,,Dan gaan we dit snel verbeteren.‘’

Vrijdagavond wordt het vernieuwde hotel officieel geopend; vanwege corona gebeurt dat online. Via een projectie op het pand wordt de nieuwe naam met logo onthuld. Vanaf 16 november zijn externe gasten weer welkom.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct