Spoorwegovergang Barrahûs dicht, maar de bel blijft rinkelen

De spoorwegovergang Barrahûs wordt definitief afgesloten door Prorail. FOTO NIELS WESTRA

De bewoners van buurtschap Barrahûs doen er voortaan langer over om naar hun buren aan de overkant van het spoor te gaan. De spoorwegovergang door het buurtschap is afgesloten en hakt het buurtschap in tweeën.

In 2017 is, vlak bij het buurtschap onder Leeuwarden, de bouw van een fietstunnel begonnen. Deze is inmiddels klaar en hierdoor gaan er twee overgangen dicht, waaronder die bij Barrahûs. ,,De overgang wordt met hekken afgesloten”, zegt ProRail-medewerker Christiaan Bouius.

Buurtbewoonster Ferrina Bijman zegt dat ze de sluiting van de overgang jammer vindt. ,,We kunnen nu iets moeilijker naar elkaar toe.” Dit benoemt Betty Jongbloed, voorzitter van Barrehûsterbelang, ook. ,,Het is nu wel veiliger, maar het is jammer dat de verbinding verder weg ligt.”

‘Als het rustiger wordt, is het een paradijs voor fietsers en wandelaars’

Buurtbewoner Frits Oosterwijk zegt dat zijn verkoopkraam en ruilkast met planten nu minder toegankelijk zullen zijn, nu de overgang niet meer wordt gebruikt. Verder moet er bijvoorbeeld geen brand uitbreken aan de kant waar Oosterwijk woont. ,,Er zijn nu minder vluchtroutes”, legt hij uit.

Bijman en buurtbewoner Willem van Veenendaal denken dat het wel een stuk rustiger gaat worden in de buurt. ,,Het is een drukke sluiproute. Maar als het rustiger wordt, is het een paradijs voor fietsers en wandelaars”, aldus Van Veenendaal.

Bijman hoopt dat door de afsluiting van de overgang het aantal zelfdodingen afneemt. ,,Soms gebeurde het elke maand. Daarom zou ik de afsluiting graag iets verder voor de overgang willen.”

Bel

De bewoners houden nog wel een luid aandenken over aan de overgang. Hoewel de spoorovergang vanaf nu buiten gebruik is, gaat de bel bij de overgang nog steeds. Deze bel wordt volgens Bouius in 2021 weggehaald.

Buurtbewoonster Bijman legt uit dat het plan van de spoorwegovergang al een aantal jaren bekend is en dat ze graag had gewild dat alles in één keer zou worden gedaan. ,,De bel van de overgang gaat lang door, zelfs als de trein al voorbij is’’, aldus Van Veenendaal. ,,De bel kan niet zomaar uitgeschakeld worden, doordat het een digitale bel is.”