Jan Koopal in de speciale laadruimte voor scootmobiels. Hij heeft geen last van accudieven.

Scootmobielaccudief slaat keer op keer toe in zevenhoogflat De Dulf in Leeuwarden

Jan Koopal in de speciale laadruimte voor scootmobiels. Hij heeft geen last van accudieven. Foto: Asing Walthaus

In de zevenhoogflat aan De Dulf in Leeuwarden verdwijnen veel accu’s uit scootmobielen. De politie zoekt getuigen, bewoners overwegen camera’s.

De politie Leeuwarden twittert: ‘Op 14 september om 16.30 uur komt de melding dat in flat De Dulf ontdekt is dat van vijf scootmobielen tien accu’s zijn gestolen. Het blijkt dat dit al vaker is gedaan. Wij zoeken getuigen.’

,,De minsken sette se yn de hal del, by de lift’’, legt een politiewoordvoerder uit. ,,Dêr kinne se ek oplaad wurden. Mar dêr wurde dan de akku’s út helle.’’ Wat heb je aan zo’n accu? ,,Niks. Ald izer. Krijst der net in soad foar. It is like sinleas en lestich foar de minsken as koper fan it dak ôfhelje.’’

In de flat wonen veel ouderen. Jan Koopal (73), die ook in de bewonerscommissie van de flat zit, is er een van. Vroeger fietste hij, nu is hij afhankelijk van de scootmobiel. De meesten stallen die bij de lift, op hun eigen verdieping. Daar zijn de laatste weken steeds accu’s gestolen. Zo’n karretje heeft er vier.

,,De buitendeuren zitten wel dicht, maar als je wilt loop je zo met iemand naar binnen’’, legt Koopal uit. Hij denkt dat alleen camerabewaking een eind aan het probleem kan maken. Maar zover is de bewonerscommissie nog niet. ,,Wij hebben daar nog geen klachten over gehad’’, zegt hij.

Aan de andere kant: ,,Mensen mogen ook wel een beetje voorzichtiger zijn. Je kunt er ook een slot op zetten, want de afsluiting van de accu’s stelt niet veel voor. De fabrikanten zouden dat wel beter kunnen doen.’’

Zelf heeft hij voor een slimmere oplossing gekozen. Zijn scootmobiel stalt hij in een betegelde ruimte op de begane grond. In het verleden van de Bilgaardflat stonden daar de vuilcontainers in.

,,Dit is er speciaal voor gemaakt’’, wijst hij. In de ruimte zijn vier stopcontacten. ,,Als hier drie scootmobielen zouden staan, zou het wel vervelend worden.’’ Maar hij is de enige gebruiker.

Daarvoor moet hij een bedrag aan verhuurder Elkien betalen, wat hij weer terugkrijgt van de WMO. Het grote voordeel: Koopal rijdt zijn mobiel erin, sluit hem aan en draait dan de buitendeur op slot.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct