Fietsen achter het station van Leeuwarden.

Nooit meer zoeken naar plek voor je fiets op het station: Franeker en Leeuwarden krijgen stallingen met robots die je fiets wegzetten

Fietsen achter het station van Leeuwarden. FOTO LC

De stations van Faneker en Leeuwarden krijgen grotere en vernieuwde fietsstallingen, waar een ‘robot’ de fiets wegzet. Reizigers kunnen dan meteen door naar bus of trein.

De innovatieve fietsenstallingen maken onderdeel uit van een groter landelijk plan van het ministerie van infrastructuur en waterstaat en de regio’s. Rijk en regio trekken samen een kleine 200 miljoen euro uit voor de extra stallingen. Staatssecretaris Van Veldhoven van ‘verkeer’ draagt 75 miljoen euro klimaatgeld bij, die het kabinet al had gereserveerd in het klimaatakkoord.

Innovatieve fietsenstallingen

Behalve in Franeker en Leeuwarden krijgen in het Noorden ook de stations van Bedum, Emmen, Grijpskerk, Groningen, Groningen Europapark, Groningen Noord, Hoogezand-Sappemeer, Martenshoek, Veendam en Winschoten zo’n vernieuwde en vaak geautomatiseerde fietsstalling.

In heel Nederland wordt in totaal bij zesenveertig stations de schop in de grond gezet voor meer en innovatievere fietsenstallingen. De plannen moeten voor reizigers minder gehannes om een vrij plekje te vinden opleveren. Dat moet leiden tot een makkelijkere aansluiting op de bus of de trein.

De fietsenstallingen komen op stations die gezien worden als een belangrijk openbaar vervoersknooppunt en op plekken waar de komende jaren veel huizen gebouwd gaan worden.

Om de vaak schaarse ruimte op en nabij stations zo goed mogelijk te benutten, speelde innovatie voor het ministerie een belangrijke rol. Daarom koos het voor plannen met onder andere robotliften. De robot stalt de fiets en reizigers kunnen gelijk door naar hun bus of trein.

Meer ruimte voor verschillende soorten tweewielers

De plannen voor vernieuwde fietsenstallingen moeten ook leiden ook tot efficiëntere inrichting van stallingen. Daardoor moet meer plek ontstaan voor verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen en fietsen met kinderzitje of exemplaren met een krat voorop. Ook komen er oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Dat er nu al een half miljoen fietsparkeerplaatsen zijn (en over vijf jaar 600.000) lijkt veel, maar iedere Nederlander bezit gemiddeld een of meerdere fietsen. Ongeveer de helft van de reizigers komt met de fiets naar het station. Dat veroorzaakt bomvolle stallingen waar vooral ook veel tweede fietsen staan, aldus het ministerie van infrastructuur en verkeer.

Provincies en vervoerregio’s werken de plannen de komende tijd verder uit, samen met ProRail.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct