Al is het probleem hier minder groot dan in de Randstad, ook in Friesland lopen jongeren met messen rond op straat. Om stoer te doen of omdat ze zich bedreigd voelen. Jongerenwerker Alef Sies uit Leeuwarden komt ze regelmatig tegen.

Sies is een van de 250 jongerenwerkers uit tachtig steden en dorpen die vorige week een landelijke campagne begonnen om met jongeren in gesprek te gaan over de angstcultuur en wapens. Onder de hashtag #NoShank, straattaal voor ‘geen wapen’, willen ze hen bewust maken van de groepsdruk en het gevaar van meegaan in de spiraal van angst en geweld.

Sies, sinds 2014 jongerenwerker in Leeuwarden, en zijn collega’s komen ze regelmatig tegen op straat: jongens en meiden die met een wapen op zak de deur uit zijn gegaan. ,,Gewone keukenmesjes maar ook wel eens een kapmes.’’ Gevraagd naar het waarom krijgen de jongerenwerkers meestal te horen dat ze zichzelf willen kunnen beschermen. ,,Ze zijn angstig, of dat nu reëel is of niet. Het is voor een deel kuddegedrag; als hij een mes meeneemt, doe ik het ook.’’

Groeiend probleem

Wapenbezit is al jaren een groeiend probleem onder jongeren. Aanleiding voor de landelijke campagne was de dodelijke steekpartij op de pier van Scheveningen vorige maand en enkele andere incidenten met bewapende jongeren in het land. ,,In Leeuwarden hebben we recent gelukkig niet dat soort ernstige dingen meegemaakt, maar in Drachten natuurlijk wel. Zoiets kan hier ook gebeuren, dus is het goed om het erover te hebben’’, zegt Sies, verwijzend naar de steekpartij in december 2019 in Drachten waarbij een 15-jarige jongen werd doodgestoken door een leeftijdgenoot .

Sies vindt het lastig om wapenbezit onder jongeren heel concreet te maken. ,,Het zijn vaak dezelfde groepen jongeren die wapens mee hebben. Ze verplaatsen zich van de ene naar de andere plek in de stad. Het is echt aan de orde in Leeuwarden en het gaat om jongeren uit alle milieus.’’ Hetzelfde hoort hij van collega’s uit plaatsen als Wolvega, Harlingen, Drachten, Franeker en Heerenveen. Als hij er naar vraagt – hebben jullie een wapen bij je? – krijgen Sies en zijn collega’s van welzijnsorganisatie Amaryllis meestal een eerlijk antwoord. ,,We kennen ze wel en onze relatie met jongeren op straat is over het algemeen goed.’’

De campagne bestaat onder meer uit een filmpje dat is gepubliceerd op social media. Die spelen vaak een rol in het wapenbezit. Sies: ,,Jongeren plaatsen bijvoorbeeld een foto van zichzelf met wapen op Instagram of Facebook. Om stoer te doen, maar dit kan juist opruiend werken. Ze kunnen niet altijd inschatten wat de consequenties zijn. Social media maken jongeren op deze manier heel kwetsbaar.’’

Bewustwording

,,We hopen dat we jongeren door deze campagne ervan bewust maken dat ze niet mee moeten gaan in het elkaar uitdagen. En als iemand zich oprecht niet veilig voelt, is dat voor ons reden om door te vragen waarom dat zo is.’’

Daarnaast bevat de campagne een oproep aan de overheid. Zo hield de overkoepelende organisatie Sociaal Werk Nederland bij minister Ferdinand Grapperhaus van justitie een pleidooi voor meer jongerenwerkers, verbetering van het systeem rond vroegsignalering en jeugdhulp in de buurt en meer preventief jeugdwerk, samen met onderwijs en politie.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Interview
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct