Nieuwe verkeerslichten in Leeuwarden reageren slimmer op verkeer

De gemeente Leeuwarden telt eind volgend jaar vijftien ‘intelligente’ verkeerslichtinstallaties. Ze reageren slimmer op het verkeer.

Aan de buitenkant zie je er niets bijzonders aan, maar de nieuwe generatie verkeerslichten reageert veel flexibeler op het aantal auto’s dat over de weg rijdt. Vroeger werkten de lichten volgens een vaststaand schema. Tegenwoordig kunnen ze elkaars informatie delen en voor betere doorstroming zorgen.

Leeuwarden plaatste de afgelopen jaren al negen intelligente verkeersregelinstallaties (ivri’s) in de stad. Ze staan bijvoorbeeld op het Drachtsterplein en het Oostergoplein. ,,In 2021 volgen nog zes installaties’’, kondigen burgemeester en wethouders aan. Het gaat bijvoorbeeld om de Dammelaan bij de afslagen Wollegaast en Luchtenrek. Ook het Vrijheidsplein krijgt er waarschijnlijk eentje.

Testfase

,,We zijn nu nog in de testfase. Dit heeft er mede mee te maken dat een aantal hiervan nog niet stabiel informatie deelt’’, licht Tjalling Landman van de gemeente toe. ,,Het blijft tenslotte een nieuwe technologische ontwikkeling. De verkeerslichten functioneren wel normaal.’’

De simpelste vorm van een ivri kijkt alleen hoeveel tijd er nodig is om van groen naar rood te springen. Een verbeterde vorm kan voorrang geven aan bepaalde verkeersstromen, bijvoorbeeld brandweerwagens of ambulances. Nog modernere techniek maakt op basis van detectielussen in het wegdek communicatie mogelijk tussen verschillende ivri’s. Zo kan een verkeerslicht vooraf rekening houden met een naderende stroom auto’s.

De ivri’s zijn ook handig om ,,weggebruikers onderweg via informatiediensten betere adviezen te geven over de snelste route door de stad of over de snelheid waarmee zij ongehinderd kunnen doorrijden bij een reeks verkeerslichten.’’