Waarom Leeuwarden veel minder weesfietsen verwijdert

In voorgaande jaren, zoals hier in 2016, werden in Leeuwarden veel meer fout gestalde tweewielers en weesfietsen weggehaald dan nu. Foto: Archief LC/Arodi Buitenwerf

De gemeente Leeuwarden verwijdert het laatste jaar veel minder fout gestalde fietsen dan voorheen. Reden hiervoor is een gebrek aan opslagruimte voor de tweewielers.

In 2018 werden er in de stad nog 1982 rijwielen weggehaald, vooral bij het NS-station en in de binnenstad. In 2019 liep dit aantal fors terug. De ‘oogst’ bestond vorig jaar uit ‘slechts’ 897 tweewielers.

,,De daling is hoofdzakelijk te wijten aan beperkte opslagcapaciteit’’, meldt de gemeente hierover. Er is sprake van ruimtegebrek, legt Tjalling Landman uit: ,,Hiervoor komt een oplossing door capaciteit bij te bouwen of eventueel te huren. Het is dus van tijdelijke aard.’’

Nog geen oplossing

Voorlopig is het opslagprobleem nog niet opgelost. Ook over 2020 kunnen de wegsleepcijfers dus laag uitvallen in vergelijking met 2018 en 2017. In dat laatste jaar ging het om 1226 fietsen.

De gemeente mikt met haar aanpak vooral op de stationsomgeving en de winkelstraten in de binnenstad, omdat hier de meeste overlast is. De fietsenrekken op de Nieuwestad vullen zich bijvoorbeeld geleidelijk met kapotte oude tweewielers die niet meer gebruikt worden.

Van de vorig jaar verwijderde rijwielen bestonden er zes uit echte wrakken. Nog eens 246 exemplaren behoren tot de categorie ‘weesfietsen’: niemand is deze rijwielen na verwijdering komen ophalen. ,,Tegen het besluit om een fiets te verwijderen is twee keer bezwaar ingediend’’, meldt de gemeente. De bezwaren werden weer ingetrokken toen de eigenaren uitleg kregen over de wegsleepregeling.

Ook auto’s weggesleept

De gemeente versleepte vorig jaar ook 28 auto’s. De helft hiervan stond in de weg tijdens een evenement: ,,Deze auto’s hinderden de opbouw van evenementen, beperkten of blokkeerden de verkeersdoorstroming of stonden op een plek die vrij moest worden gehouden, bijvoorbeeld de calamiteitenroute.’’

Nog eens zeven wagens werden weggesleept omdat ze op andere wijze hinder opleverden. Ze stonden bijvoorbeeld op een in- of uitrit geparkeerd. De overige verwijderde auto’s waren kapot: ,,Het gaat om voertuigen die niet meer rendabel zijn te herstellen en langdurig onnodig parkeerruimte innemen.’’