Kort geding City train: Bij ons in het treintje zitten is veiliger dan op straat lopen'

Het Leeuwarder toeristentreintje. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN Foto: Jacob van Essen

Is het redelijk om voor de City Train Leeuwarden een uitzondering te maken van de noodverordening, of niet? De Veiligheidsregio vindt van niet.

Om die vraag draaide maandagmiddag het kort geding dat City Train Leeuwarden had aangespannen tegen de Veiligheidsregio Fryslân. Aanleiding was de afwijzing van de ontheffing van de anderhalve-meter-regel die eigenaar/exploitant Jelle de Visser had aangevraagd.

Door die afwijzing kan het bedrijf maar de helft van de bankjes van het treintje benutten. Het valt onder recreatief vervoer, en hiervoor geldt nog steeds de anderhalvemeterregel, aldus de Veiligheidsregio.

Veilig op de weg?

Vorige week besloot het geel-blauwe toeristentreintje dat door de binnenstad rijdt, nog wel alle bankjes te vullen (met in elk bankje mensen uit hetzelfde huishouden). Dit nadat twee agenten en twee medewerkers van stadstoezicht hadden gezegd dat het voertuig, met spatschermen tussen iedere bank, veilig vol de weg op kon.

Lees ook | Toeristentreintje spant toch weer rechtszaak aan tegen Veiligheidsregio: 'We zijn weer terug bij af'

Nadat zij evenwel waren teruggefloten, besloot het bedrijf alsnog naar de rechter te stappen. ,,Niemand begrijpt waarom wij niet gewoon mogen rijden met spatschermen. Een verbod ondermijnt het draagvlak van de hele noodverordening en dat kan niet de bedoeling zijn’’, sprak medewerker Daan Postma namens City Train.

Verschil met een touringcar

Postma kwam met verschillende voorbeelden van treintjes elders in het land die wel mogen rijden met spatschermen. Hij toonde de rechter een foto van een treintje in safaripark de Beekse Bergen, gekregen van een bezoeker.

  loading

Hij vroeg zich verder af wat het verschil is met een touringcar. ,,Dat is toch ook recreatief vervoer? Daar hoeven mensen alleen een mondkapje op.’’ Postma bestreed dat ze koste wat kost met een volle bezetting willen rijden. ,,Wij willen mensen zo veilig mogelijk vervoeren. Bij ons in het treintje zitten is veiliger dan op straat lopen.’’

Eric van der Goot, advocaat namens de Veiligheidsregio, stelde dat er ,,uiterst terughoudend’’ moet worden omgegaan met ontheffingen. ,,Alleen bij schrijnende gevallen gebeurt dit soms, bijvoorbeeld een erehaag bij uitvaarten. Anders zouden we bij elk verzoek om een ontheffing moeten onderzoeken of de getroffen maatregelen afdoende zijn. Dat is niet uitvoerbaar. Als we dit toestaan, willen andere ondernemers ook en moeten we die ook controleren.’’

Onduidelijk

Toch wringt hem hier juist de schoen, vond rechter Fred Bruinenberg. Want waarom de mogelijkheid voor een ontheffing inbouwen als die bij voorbaat wordt afgewezen? ,,CityTrain heeft maatregelen genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan, waarom worden die niet meegewogen? Dat vind ik wat onduidelijk.’’

De rechtbank doet later deze week uitspraak.