FOTO HOGE NOORDEN/

Hugo de Jonge wil niet over de flanken maar breed spelen

FOTO HOGE NOORDEN/ JAAP SCHAAF

De Kleine Kerkstraat in Leeuwarden was zaterdag echt even te klein. Middelpunt van de belangstelling was Hugo de Jonge, op bliksemcampagne door het land.

Even geen De Jonge, maar gewoon Hugo. Geen minister, maar kandidaat-lijsttrekker. Geen verhalen over corona, maar over het CDA. Geen u, maar gewoon ,,zeg maar jij’’.

Dan weet je: er staan verkiezingen voor de deur. Nog niet voor alle Nederlanders over de toekomst van het land, maar al wel voor CDA-leden over de koers van hun partij. Vanaf vanavond tot donderdagmiddag mogen de betalende leden stemmen over wie volgend jaar hun nummer 1 is: Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt, staatssecretaris Mona Keijzer of minister Hugo de Jonge.

Rondje regio

Die laatste trok zaterdag in sneltreinvaart door het centrum van Leeuwarden. De provinciehoofdstad was één van de zeven stops in een bliksemcampagne door het land, die verder liep via Woerden, Schagen, Zuidwolde, Ommen, Oss en Venray. Een rondje regio, hét thema van de lijsttrekkersstrijd binnen de partij.

Volgens De Jonge is het verschil tussen stad en platteland helemaal geen thema. Hij voelt de tegenstelling niet, ziet wat steden kunnen leren van het dorpse saamhorigheidsgevoel. Maar in die steden is wel een wereld te winnen, vindt De Jonge. Ook in een stad als Leeuwarden, waar het CDA bij recente verkiezingen altijd de vierde of vijfde partij werd. Friesland telt 4000 CDA-leden, 300 wonen er in Leeuwarden.

Hoewel De Jonge met een Randstedelijke blik naar de regio kijkt – ,,Den Haag moet de regio veel serieuzer nemen’’ – kijken Friese CDA-leden met een regionale blik naar ‘Den Haag’.

Over de flanken

Fractievoorzitter Johan Tjalsma van de Friese Statenfractie, gekleed in groene campagnejas én met blitse Hugo de Jonge-schoenen, hoopt dat zijn CDA provincies als Friesland betrekt bij de landelijke uitdagingen.

Het past bij het verhaal dat De Jonge vertelt: Nederland krijgt er tot 2030 ieder jaar een stad als Amersfoort – ruim 130.000 inwoners – bij. Die in totaal ruim 1 miljoen mensen moeten ergens wonen en werken. De Jonge wil meer huizen en minder afstand tussen Randstad en niet-Randstad.

Tjalsma ziet dat Den Haag navelstaart naar de Randstad.,,Yn fuotbaltermen: De Haach spilet altyd kluitjesvoetbal yn it midden. Se moatte nei ús sjen, oer de flanken spylje.’’

De Jonge speelt toch liever door het midden. ,,Ik heb niet zoveel met de flanken’’, verwijzend naar de koers van de partij. ,,Maar ik zie genoeg ruimte om breed te spelen.’’

Lelylijn

Een Friese voorwaarde voor meer huizen: de Lelylijn. De nieuwe spoorverbinding tussen het Noorden en Westen lijkt noodzakelijker dan ooit. De Lelylijn zorgt voor een aantrekkingskracht in de plaatsen waar de trein zal stoppen – sowieso Heerenveen en Drachten – en verkort de reistijd aanzienlijk. Wonen in Friesland en werken in het Westen wordt een stuk aantrekkelijker.

De Jonge is ,,enthousiast’’ over de Lelylijn-plannen, maar durft nog geen harde ja te geven. ,,Als ik ja zeg, wil ik het waarmaken. Dat kan ik nu niet beloven, daarvoor staan er nog te veel vragen open.’’

De kandidaat-lijsttrekker doelt op de meer onderzoek over de kosten en baten van de Lelylijn en eventuele alternatieven. Maar, ,,het is een heel interessant plan waar we serieus naar moeten kijken’’ en ,,het kan de afstand tussen het Noorden en de Randstad flink verkleinen. Dat is nodig.’’

Omdenken

De demografische uitdagingen waar Nederland voor staat, worden in Friesland snel zichtbaar. De provincie vergrijst en ontgroent de komende jaren, de beroepsbevolking daalt zienderogen.

Volgens De Jonge moet dat leiden tot omdenken. ,,Krimp bestaat niet meer. Dat is een term uit het vorige decennium. Krimpgebieden moeten zichzelf ook niet meer als zodanig gaan zien maar inspelen op de veranderen die komen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct