De nieuwbouw rond de Leeuwarder Elfstedenhal vergt wegaanpassingen rond de kruising van Crystalic. Archieffoto LC/Arodi Buitenwerf.

Het kruispunt bij Crystalic in Leeuwarden gaat flink op de schop, zodat er meer verkeer over kan

De nieuwbouw rond de Leeuwarder Elfstedenhal vergt wegaanpassingen rond de kruising van Crystalic. Archieffoto LC/Arodi Buitenwerf.

Aanpassingen op het kruispunt bij Crystalic in Leeuwarden moeten voor meer veiligheid en een betere verkeersafwikkeling zorgen. Dat is hard nodig, want het wordt er drukker.

De verkeerslichten worden ‘slimmer’ afgesteld en verschillende fietspaden krijgen een bredere inrichting, die meer veiligheid biedt. Ook worden in- en uitvoegstroken voor auto’s uitgebreid. Voor de klussen in het komende jaar wordt 350.000 euro uitgetrokken.

De belangrijkste reden voor de herinrichting vormt het grootschalige bouwplan achter het WTC. Daar moet een nieuw Cambuurstadion met vrijetijdsvoorzieningen, winkels en horeca verrijzen. Of de bouw doorgaat, is onzeker, maar de gemeente wil hoe dan ook voorkomen dat het kruispunt vastloopt door een aanzwellende stroom auto’s. De nieuwe Energie Campus bij de Schenkeschans trekt ook extra verkeer aan.

Om problemen voor te zijn, kwam er het afgelopen jaar al een nieuwe aansluiting vanaf de François Haverschmidtwei op de Slauerhoffweg. In de verre toekomst zou het bedrijventerrein Zwette aan de noordkant nog een eigen kruispunt kunnen krijgen bij de Harlingerstraatweg. Hier is al onderzoek naar gedaan. Het is ,,een interessante optie’’ om de bereikbaarheid van het bedrijventerrein te blijven garanderen, constateert de gemeente. Zo’n oplossing is echter ook duur. Daarom wordt eerst eerst het kruispunt bij Crystalic zelf verbeterd.

loading

,,Er is maanden overleg geweest, bijvoorbeeld met buurtbewoners’’, zegt wethouder Friso Douwstra. ,,Daar is een afgelopen najaar een compromis uitgekomen.’’ Fietsers en voetgangers verliezen hun oversteekmogelijkheid aan de westzijde van het kruispunt. Wie vanuit de wijk Westeinde wil oversteken naar het Crystalicgebouw moet in de toekomst dus altijd via de oostzijde lopen of rijden. Voordeel hiervan is dat auto’s minder vaak hoeven wachten bij de verkeerslichten.

Fietsers

Op andere punten gaat het langzaam verkeer er juist op vooruit. Er komt bijvoorbeeld een nieuw vrijliggend fietspad in twee richtingen langs de oostkant van de Douwe Kalmaleane. Dit biedt meteen ruimte voor betere invoegstroken voor auto’s, die vanuit Westeinde de Harlingerstraatweg op willen.

Fietsers die vanuit de stad komen en richting Marsum willen, hoeven bij de kruising met Westeinde voortaan geen rare bocht meer te maken: hun oversteek wordt in de toekomst rechtgetrokken.

Van 2022 tot 2024 volgen waarschijnlijk meer aanpassingen, die nog eens 500.000 euro kosten. Dan komen er meer en betere in- en uitvoegstroken voor auto’s in verschillende richtingen. Dan kan ook de voetgangersoversteek tussen de Bilderdijkstraat en de Euterpestraat worden uitgebreid met een veiliger rustpunt in de middenberm.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Verkeer
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct