Google geeft les in Leeuwarden, ook in hoe je je bedrijf profileert op Facebook

Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, voor de digitale werkplaats op het Waagplein in Leeuwarden. FOTO NIELS WESTRA

Met een grote trailer op het Waagplein in Leeuwarden wil Google deze week de online kennis van ondernemers in de stad opvijzelen. Want online zaken doen is voor veel van hen nog onbekend terrein.

Eerlijk is eerlijk. ,,Het is een win-win-situatie”, geeft Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, toe. Als meer ondernemers online beter de weg vinden, heeft ook de Amerikaanse internetreus daar profijt van.

Toch is dat niet de belangrijkste reden waarom Google de komende weken met een mobiel klaslokaal, gedecoreerd in de huiskleuren rood, geel en blauw, door Nederland trekt. ,,We doen het om ondernemers verder te helpen’’, zegt de ceo. ,,Heel veel van hen willen iets met internet. Maar hoe dan? Op die vraag weten ze niet zo goed het antwoord.’’

Mobiel kan beter

De zoekgigant wil graag helpen om de zzp’er en mkb’er beter beslagen ten ijs te laten komen op het wereldwijde web. Want dat is nodig, ziet Van der Feltz. ,,Uit onderzoek komt naar voren dat een groot deel online nog niet goed gebruikt.’’ Waar het zoal beter kan? ,,Op de telefoon bijvoorbeeld. Veel verkeer is mobiel, maar dan moet je site daar wel op afgestemd zijn. Als hij er acht seconden over doet om te laden, is de klant alweer weg.’’

Cursus in Leeuwarden

En dus geeft Google cursussen met tips om je mobiele website sneller te maken. Of om je beter te profileren op internet, met Google Analytics het bezoek op je website te kunnen monitoren of betere online-advertenties te maken. Dat gebeurt digitaal met een gratis online cursusaanbod en deze weken dus ook in een fysiek klaslokaal dat tot en met vrijdag nog in Leeuwarden staat. De meeste dagen op het Waagplein, behalve dinsdag als even uitgeweken moet worden naar een plek voor het Fries Museum. Daarnaast gaan trainers langs bij NHLStenden en ROC Friese Poort.

In de digitale werkplaats is telkens plek voor zo’n dertig cursisten. Die kunnen zich online opgeven - google op ‘digitale werkplaats’ - of gewoon binnenstappen. ,,Plek vinden we altijd wel.’’

Geen Google-show

Wat de cursisten voorgeschoteld krijgen, is niet een Google-show, benadrukt Van der Feltz. ,,Het is een breed aanbod. We laten ook zien hoe je als ondernemer Facebook in kan zetten.’’ Dan ondeugend: ,,Maar sommige tools van Google zijn natuurlijk wel heel erg goed.’’

Een van de cursisten die zich maandagochtend meldt bij de truck is Niels Beres, online marketeer bij compressorbouwer Airpress uit Leeuwarden. Hij hoopt op nieuwe inzichten. ,,Ook wij zijn bezig met een online strategie’’, zegt hij. ,,Dat gaat nu vrij goed maar dat moet ook zo blijven. Misschien kan ik hier nog iets leren.’’

Google kreeg hulp van de gemeente Leeuwarden om de digitale werkplaats bekend te maken onder de ondernemers in de gemeente. Wethouder Friso Douwstra deed het graag. ,,Het is belangrijk dat bedrijven zich online ontwikkelen. Dat Google daarbij helpt is fijn. Al zijn we niet hun account manager. Als Microsoft morgen met dezelfde vraag komt, staan we daar ook voor open.’’

Tweede keer in Leeuwarden

Het is niet de eerste keer dat het internetbedrijf naar Leeuwarden komt. Vier jaar geleden was de digitale werkplaats in stadsschouwburg de Harmonie. Rond de negenhonderd belangstellenden bezochten dat evenement. Een herhaling van toen, wilde Google echter niet doen, vertelt woordvoerder Cindy Penders. ,,We wilden graag het land weer in, maar dan wel wat flexibeler zijn. Dit zijn kleinere klasjes waar we beter rekening kunnen houden met het verschil in kennisniveau van de verschillende deelnemers. En er is ruimte voor specifieke vragen.’’

Google verwacht in Leeuwarden tussen de vijfhonderd en zeshonderd cursisten.