Grotere terassen betekenen ook minder ruimte voor fietsers en voetgangers, stelt Marianne Borgman van de Fietsersbond.

Fietsersbond: nu starten met autoluw centrum in Leeuwarden

Grotere terassen betekenen ook minder ruimte voor fietsers en voetgangers, stelt Marianne Borgman van de Fietsersbond. FOTO HOGE NOORDEN/JAAP SCHAAF

Nu het weer drukker wordt in de binnenstad, is het de hoogste tijd om fietsers en voetgangers ruim baan te geven, vindt Marianne Borgman, coördinator Leeuwarden van de Fietsersbond.

Op verschillende plekken zijn terrassen een stuk groter gemaakt, stelt Borgman vast. Bijvoorbeeld op het Gouverneursplein en de Eewal. Ze wijst naar restaurant Spinoza.

,,Dat heeft een stuk van de stoep in gebruik genomen zodat er meer terrasruimte ontstaat en – niet onbelangrijk – de ondernemer kan overleven. Hartstikke goed, maar het betekent wel dat het drukker wordt op de weg. Voetgangers kunnen de 1,5 meter afstand namelijk niet meer aanhouden als ze elkaar op de stoep passeren en dus lopen ze over de weg, om het terras heen.’’

‘Sluit Gouverneursplan en Eewal af voor auto’s’

Iets verderop is het terras van grand-café Walrus flink vergroot. Ook dat gaat ten koste van de ruimte op de weg die gedeeld wordt door fietsers, voetgangers en automobilisten. Hier zijn namelijk geen trottoirs of fietspaden. ,,Een knelpunt’’, aldus Borgman, maar ze heeft ook direct een oplossing: ,,Sluit Gouverneursplein en Eewal gewoon af voor auto’s, op zijn minst een deel van de dag. ’s Middags bijvoorbeeld. Daardoor krijgt de horeca nog meer ruimte.’’

Een flinke BMW rolt langzaam langs het terras van De Walrus. ,,Die meneer komt hier alleen maar om te showen met zijn auto en de lucht te verontreinigen. Ga lekker lopen en show je mooie nieuwe overhemd, denk ik dan.’’

Stoplichten voor fietsers langer groen

Ook de spoorwegovergang op de Schrans biedt als het druk is volgens Borgman weinig ruimte voor fietsers en voetgangers om afstand te houden. Een van de rijbanen voor auto’s die nu op het slaan naar de Oostergoweg zou volgens haar gebruikt kunnen worden om het wachtgebied groter te maken. Een andere optie is het – gedeeltelijk – autovrij maken van de Schrans.

De goedkoopste oplossing zou zijn, aldus Borman, de stoplichten langer op groen te laten staan voor fietsers en voetgangers. ,,Laat de automobilisten maar langer wachten. Die zitten toch lekker in hun coconnetje.’’

‘Gemeente moet coronacrisis gebruiken om door te zetten’

Uiteindelijk is het doel van de Fietsersbond een autoluwe binnenstad. ,,Zeker nu Leeuwarden opteert om in 2022 fietsstad van het jaar te worden, zal er nog echt wel wat moeten gebeuren’’, stelt Borgman. ,,De gemeente zou de coronacrisis moeten gebruiken om nu eens door te zetten en onorthodoxe maatregelen te treffen.’’

Wanneer er meer ruimte wordt gecreëerd voor fietsers en voetgangers zullen ouderen ook weer sneller naar het centrum komen, betoogt Borgman. ,,Die hebben vaak een goedgevulde portemonnee en daar profiteren de ondernemers dan weer van. Maar ze durven nu veelal niet vanwege de drukte en de risico’s die daar aan vast zitten.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct