In het voormalige pand van Aegon bij het stationsgebied in Leeuwarden stampen ondernemers Jochem van der Schoot en Willem Nicolai een nieuw horecaconcept uit de grond.

Alles klopt aan het plan, beweert Jochem van der Schoot stellig. Hij is samen met zijn kompaan al anderhalf jaar met het project bezig en door de coronacrisis is er wat meer tijd geweest om alles goed te overdenken en te finetunen. ,,Normaal moet je snel keuzes maken en daar konden we nu de tijd voor nemen. Aan ieder detail is gedacht.’’

In juni-juli moeten de deuren zo’n beetje openen. Aan de buitenkant van het pand komen een haute friture (luxe snacks voor afhaal), een koffiebar en een bistro. In totaal is daar ruimte voor 200 gasten. In de binnentuin - daar zal plaats zijn voor 300 personen - moeten verschillende barretjes met bier van de tap, een pizzahoek en een grote grill verrijzen.

In de bistro wordt gewerkt met een seizoenskaart van het luxere segment. ,,De koks ontwikkelen dat nu nog, we gaan gebruikmaken van lokale en seizoensgebonden producten.’’ Er zal veel met vlees - maar ook met vegetarische en veganistische producten - worden gewerkt. Maar dat laatste is volgens de ondernemer niet de hoofdmoot. ,,We hebben op verschillende plekken in de zaak kasten met dry-aged vlees erin. Zo willen we een stukje beleving creëren.’’

loading

Bij de haute friture kun je bijvoorbeeld zelfgemaakte friet afhalen, die is afgemaakt met toppings. Die bestaan dan weer uit etensresten. En dan gaat het niet om wat je op je bord laat liggen, maar om snijresten uit de keuken. ,,Van restjes maken we weer nieuwe toppings en zo hebben we geen afval. Dat vonden wij een mooi circulair systeem.’’

Bij de koffiebar zal fors worden ingezet op coffee-to-go. ,,Er lopen zo verschrikkelijk veel mensen langs dat kan niet mislukken.’’ Maar je hebt er ook de mogelijkheid om rustig te zitten en hebt de keuze uit tientallen soorten koffie. ,,De bonen kun je ook bij ons kopen, als je dat zou willen. De koffie kunnen we op hele speciale manieren bereiden. Ik ben een normale koffiedrinker, maar ik heb me laten vertellen dat hier een hele doelgroep voor moet zijn.’’

loading

Het voormalig Aegoncomplex, nu Markt058 genaamd, is volop in verbouwing. Er zijn studenten gevestigd, er zit een sportschool, een restaurant, een energiebedrijf en volgens Van der Schoot komt er ook nog een Subway en en wok-to-go. ,,Maar wij hebben verreweg het grootste stuk. Die binnentuin maakt het uniek en is duizend vierkante meter groot. We willen er een festivalachtig sfeertje creëren.’’ Van der Schoot, eigenaar van het Eurohotel en hotel WKNDS in Leeuwarden en Amicitia Hotel Sneek, en Nicolai (Fellini, Doozo) hebben zich laten inspireren door horecagebieden in Spanje en Duitsland.

Qua omvang is dit het grootste wat het duo heeft gedaan, zegt Van der Schoot. En het had nogal wat voeten in de aarde om de financiering rond te krijgen, want de banken gaven niet thuis. ,,Dat was een kansloos verhaal. Als je geen grote jongen bent, zijn ze jou als horecaondernemer in deze tijd liever kwijt dan rijk.’’ Dus kwamen de ondernemers met een loyalty-concept op de proppen. ,,Je moet het zien als een soort ‘vrienden van’. Die investeren dan tussen de twintig- en vijfentwintigduizend euro. En ook de wisselwerking met de leveranciers was goed.’’ Van der Schoot en Nicolai stopten gezamenlijk ook nog ongeveer 1,5 miljoen euro in Sophias.

loading

Er wordt dan ook veel verwacht van Sophias. Het duo is ontzettend ambitieus en als alles volgens hun verwachtingen gaat, moet het een zaak worden die 7 tot 8 miljoen euro per jaar moet omzetten. ,,Dat zal niet meteen het geval zijn, maar ook al zouden we op 5 miljoen euro uitkomen, dan draai je alsnog een gigantische omzet.’’

Van der Schoot ziet alleen maar plussen. De locatie - vlakbij het station - is goed, er is veel aanloop van studenten, kantoorlieden en dagjesmensen. ,,Dit moet een echte ontmoetingsplek worden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Horeca
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct