Dit elektronische fluitje van de conducteur hoor je voortaan als je trein vertrekt

NS verving deze week het iconische mondfluitje van conducteurs vanwege corona voor een elektronisch exemplaar. Hoofdconducteur Stefan van der Heide uit Leeuwarden is tevreden met de oplossing, maar hoopt dat het om een tijdelijke maatregel gaat.

Het mondfluitje is niet handig met een mondkapje op en moet daarom plaatsmaken voor een elektronische fluit. ,,Het oude fluitje is natuurlijk wel een stukje nostalgie. Daar herkennen mensen de conducteur aan”, zegt Van der Heide. ,,Het moet maar even zo. In bijzondere tijden kun je ook bijzondere situaties verwachten.”

De hoofdconducteur uit Leeuwarden heeft het elektronische fluitje al goed kunnen testen op het traject tussen station Leeuwarden en Den Haag Centraal. Volgens hem zijn het vooral de reizigers die moeten wennen. ,,Soms worden mensen verrast door het fluitje, omdat ze niet zien dat je met je hand naar je mond gaat. Dat is vast een kwestie van tijd.”

Wettelijk verplicht

Fluiten voordat de trein vertrekt is bij wet verplicht. De intercity’s hebben echter een ‘sluipfluit’. Er klinkt een fluitsignaal als de deuren sluiten. Toch fluiten veel collega’s dan ook nog zelf.

Van der Heide hoopt dat de e-fluit een tijdelijke coronamaatregel is. ,,We streven er natuurlijk naar dat het mondkapje straks niet meer op hoeft. Dan kunnen we straks gewoon weer echt fluiten.”