De superdrukke spoorwegovergang in de Leeuwarder Schrans gaat twaalf dagen dicht

De superdrukke spoorwegovergang in de Leeuwarder Schrans. Foto: Niels Westra

De ingrijpende afsluiting van de drukke spoorwegovergang in de Leeuwarder Schrans gaat definitief door in november.

De klus duurt bijna twee weken en is bedoeld om vanaf december extra treinen tussen Groningen en Leeuwarden te laten rijden. De planning stuitte het afgelopen voorjaar op veel kritiek, omdat deze niet een vakantie valt. CDA-wethouder Friso Douwstra vond de communicatie van Prorail slecht en maakte zich zorgen over de slechtere bereikbaarheid van winkels aan de Schrans.

Excuses voor communicatie

Er volgde veel overleg en briefverkeer met Prorail en de provincie, die opdrachtgever is. Als het werk in november niet verricht kan worden, kunnen de extra kosten oplopen tot boven de 2 miljoen euro, waarschuwde Prorail.

Het spoorbedrijf bood excuses aan voor de communicatie. ,,Die 2 miljoen euro extra kosten willen we ook niet op ons geweten hebben’’, zegt Douwstra, die uiteindelijk heeft besloten om wel een vergunning af te geven.

In de periode van 18 tot 30 november zal de overgang en de toegang tot de Hollanderdijk geheel worden afgesloten voor autoverkeer. In een deel van deze periode kunnen ook fietsers en wandelaars er niet langs. Dat heeft grote impact op het verkeer. Met zeventienduizend fietsers per dag is deze overgang zonder meer de drukste van Friesland.

De provincie kwam in juni met een conceptbrief waarin ze aanbood om winkeliers financieel te steunen, bijvoorbeeld bij de kerstverlichting. Deze brief kwam toen naar buiten, maar is uiteindelijk niet verstuurd, zegt Atze Jan de Vries van de provincie.

Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen starten de provincie en gemeente binnenkort een uitgebreide communicatiecampagne met omleidingsroutes. Auto’s kunnen via de Oostergoweg bij de Schrans komen. Wandelaars en fietsers wordt gewezen op de tunnel onder het station en spoorwegovergang Achter de Hoven.

Station Leeuwarden

Tijdens de werkzaamheden wordt het perron op het NS-station verlengd en het spoor aangepast, terwijl de omgeving van de spoorwegovergang een herinrichting krijgt. Hierbij wordt een invoegstrookje aangelegd om voor auto’s de afslag naar de Hollanderdijk te vereenvoudigen.

Zoals het nu lijkt zal langzaam verkeer overdag soms wel de gelegenheid krijgen om de overgang te passeren. Dit geldt vooral in de eerste en laatste dagen van de werkperiode.