Het oostelijk deel van de Julianalaan.

Bewoners Julianalaan eisen actie tegen grote verkeersdruk

Het oostelijk deel van de Julianalaan. Foto: LC

Omwonenden van de Julianalaan in Leeuwarden zijn het toenemende autoverkeer spuugzat. Ze eisen maatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van een lagere snelheid en andere routes voor vrachtwagens.

,,Er is een snelweg door een woonwijk gecreëerd’’, zei Liesbeth Textor, die zich grote zorgen maakt over de veiligheid en de drukte in haar straat. ,,We hebben geen zebrapaden. De last van zwaar verkeer is groot.’’

De gemeenteraad hoorde gisteren de boze geluiden van buurtbewoners aan. Dit gebeurde op initiatief van de VVD-fractie, die eerder bij burgemeester en wethouders aandrong om verkeersaantallen voor de straat openbaar te maken.

B en W presenteerden deze cijfers deze maand. Hieruit blijkt dat het aantal personenauto’s en vrachtwagens hier fors is toegenomen sinds de Hendrik Algraweg aan de zuidkant van de stad in 2018 werd afgesloten. Veel auto’s kiezen nu de stadsring en gebruiken dus niet de Heak (N31).

In 2012 reden er op een gemiddelde weekdag 18.810 personenauto’s en vrachtwagens langs. Dit aantal zakte naar 18.593 in 2018, mogelijk dankzij de voltooiing van de Heak om Leeuwarden. Bij een telling begin dit jaar was echter een forse stijging te zien: er waren nu 21.745 gemotoriseerde bewegingen per dag. ,,Er rijden ook heel veel auto’s over de ventweg. Dat zijn er zeker 500 per dag’’, stelde Jan Keyzer van het Wijkpanel Huizum-West. Hij vindt dat de gemeente die ook moet meetellen. Dit gebeurde tot dusver niet.

,,Op 30 oktober gebeurden er drie fietsongelukken op één dag’’, benadrukte Keyzer. Door de vele scholen in de buurt is er veel overstekend verkeer. Vrijwel iedere dag zijn er ongevallen of bijna-ongelukken.

40 bussen per uur

De gemeente wil bussen in de toekomst vaker over de stadsring laten rijden. Keyzer is daar bevreesd voor: ,,Dat betekent voor ons 40 bussen per uur.’’ Het wijkpanel stoort zich ook aan de vele passerende vrachtwagens van FrieslandCampina. Dit aantal zou uiteindelijk kunnen oplopen tot ruim 50.000 zuiveltrucks per jaar. CDA-wethouder Friso Douwstra zoekt dit nog uit.

Marianne Borgman van de Fietsersbond wijst ook op het gevaar veroorzaakt door vrachtverkeer: ,,Voorkom dat vrachtwagens de rondweg gebruiken als sluiproute. Voer daarom een maximumsnelheid van 30 kilometer in. Dat maakt de rondweg voor hen minder aantrekkelijk.’’ Sowieso is de Fietsersbond voor een lagere autosnelheid in de gehele stad.

'We proberen al jaren een flitspaal geplaatst te krijgen op de Overijsselselaan'

Een flitspaal komt er vrijwel zeker niet, meldde wethouder Douwstra. ,,Daarover gaat het Openbaar Ministerie. Dat zegt bijna altijd nee. We proberen al jaren om er een geplaatst te krijgen op de Overijsselselaan.’’ Tot nu toe weigerde het OM echter medewerking.

De verkeersdrukte is de afgelopen weken opnieuw geteld over een langere periode. Ambtenaar Jaap Ridder verwacht dat nieuwe cijfers voor de volgende raadsbespreking in december beschikbaar zijn. Dan buigen politieke partijen zich over de Julianalaan.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct