,,Maak het verschil voor een kind in een kwetsbare situatie door hem vragen te stellen’’, aldus Brita de Jong-van Kempen, kinderarts in het MCL. FOTO NIELS WESTRA

‘Gebruik kindcheck om door te vragen’

,,Maak het verschil voor een kind in een kwetsbare situatie door hem vragen te stellen’’, aldus Brita de Jong-van Kempen, kinderarts in het MCL. FOTO NIELS WESTRA

Artsen, hulpverleners, doe de Covid 19-kindcheck. En vis zo de jeugdigen eruit die steun kunnen gebruiken.

Want hoewel kinderen nauwelijks ziek worden van corona, lijden zij wel onder de gevolgen van de maatregelen die worden genomen vanwege de pandemie, zegt Brita de Jong-van Kempen, kinderarts in het Medisch Centrum Leeuwarden.

,,We hebben gezien wat voor grote gevolgen de eerste coronagolf heeft gehad. En met de Covid19-kindcheck willen we, nu het aantal besmettingen weer oplaait, vroegtijdig kinderen in kwetsbare situaties opsporen om die te voorkomen.’’

De Jong ontwikkelde deze vragenlijst voor in de spreekkamer met haar collega’s Wendela Leeuwenbur gh-Pronk en Machtelt Bouwman (Amsterdam UMC, Emma Kinderziekenhuis), Birgit Levelink (Maastricht UMC), Karolijn Dulfer en Koen Joosten (Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam). Hun initiatief heeft de steun van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en de Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland.

Gesprek

Alle artsen en hulpverleners zouden aan de hand van de lijst bij elk consult aan een kind moeten vragen hoe het zich voelt. Of het last heeft van stress, of het vrienden en vriendinnen vaker spreekt of juist niet. Of het meer of minder beweegt dan voor corona de kop opstak in Nederland. ,,Vraag dóór’’, benadrukt De Jong.

Ook bij ouders, zo haalt ze aan. Hoe ervaart een gezin de coronaperiode? Krijgt het hulp van familie? Is de financiële situatie van het gezin veranderd? ,,We moeten de gevolgen voor het kind in beeld brengen’’, zegt De Jong. Want het sluiten van de scholen het afgelopen voorjaar had de nodige effecten op kinderen.

Positieve, zoals meer qualitytime met het gezin en het rustiger kunnen werken. Maar ook negatieve. Zo werd door de sluiting de ongelijkheid groter. Niet alle ouders waren in staat kinderen bij te staan of een goede leerplek te bieden.

Sociale contacten

Ook misten kinderen het sociale contact met vrienden en school. Zo voerde de Kindertelefoon 20 procent meer gesprekken over onder andere angst en stemmingsproblemen. ,,De vrees voor wat er gebeurt als iemand binnen het gezin besmet raakt, maar ook het verliezen van een baan, heeft uitwerking op kinderen’’, legt De Jong uit. En vergeet ook de tieners niet, haalt de kinderarts aan. ,,Die zijn op zoek naar hun identiteit.’’

De artsen vrezen dat een aantal kinderen tijdens de scholensluiting van afgelopen voorjaar te maken kreeg met online pesten, kindermishandeling of kindermisbruik.

,,Er gaat een aantal maanden overheen voordat kinderen daar melding van maken’’, vertelt De Jong. ,,Het is belangrijk dat je er naar vraagt en kinderen de ruimte geeft om hun verhaal te vertellen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct