Reisjournalist Wendy Pasop en haar fotograaf Maurice Biezeman stappen aan boord voor een tochtje langs ‘minder bekend Friesland’.

Zuidoosthoek wil 'het andere Friesland' laten zien

Reisjournalist Wendy Pasop en haar fotograaf Maurice Biezeman stappen aan boord voor een tochtje langs ‘minder bekend Friesland’. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Op de fiets, wandelend of per boot. Reisjournalisten trekken deze maanden door het zuidoosten van de provincie. Op zoek naar ‘het andere Friesland’.

De waddeneilanden, het merengebied en natuurlijk de verschillende elfstedenroutes. Toeristen van buiten de provincie en landsgrenzen kennen Friesland echt wel. De drukte op Vlieland, Terschelling en Ameland en langs de IJsselmeerkust laat dat ieder jaar weer zien.

Meer oostelijk in de provincie kijken ze al lange tijd met enige jaloezie naar de schijnbaar onuitputtelijke toeristenstroom. Daar willen de lokale bestuurders en horeca- en recreatiebedrijven ook best wat meer van profiteren. En dus trekken vijf gemeenten (Heerenveen, Smallingerland, Ooststellingwerf, Opsterland en Weststellingwerf) sinds vorig jaar samen op. De Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF) neemt de toeristische regiomarketing voor haar rekening.

,,Wij willen ‘het andere Friesland’ laten zien’’, zegt Elizabeth Palet namens de stichting. Dat palet is behoorlijk groot met bossen, heidevelden, zandverstuivingen, sfeervolle dorpen en de boomsingels. Om de belangstelling van de toeristen te vangen die nu in de buurt verblijven maar niet de moeite nemen in oostelijke richting te kijken, heeft Pilat persoonlijke persreizen georganiseerd.

Tachtig reisjournalisten

Dit voorjaar werd het plan gelanceerd bij de ondernemers, die daarop massaal aangaven graag vervoersmiddelen, overnachtingen of andere zaken beschikbaar te stellen. Bijna tachtig reisjournalisten uit alle hoeken van het land en met verschillende doelgroepen meldden zich aan om gedurende enkele dagen door de regio te trekken. Dat zijn er veel meer dan Pilat had durven denken. Samen hebben de media een bereik van meer dan 1,2 miljoen lezers. Door de coronacrisis moesten de plannen echter worden bijgesteld. In juni, juli en september reizen dertig journalisten, bloggers en vloggers tussen Appelscha en Driewegsluis. Op zoek naar de verborgen parels in dit ondergewaardeerde gebied.

Vrijdag stapten in Oldeberkoop verslaggeefster Mirjam Preusterink van Vijftig+ op de fiets en ‘Reismeisje’ Wendy Pasop en haar vriend en fotograaf Maurice Biezeman aan boord van een ‘hop on/hop off-boot’ om de omgeving te verkennen. Het magazine Vijftig+ ligt vooral in wachtkamers bij doktoren en ziekenhuizen, Reismeisje is te vinden op internet en sociale media. Juist die verscheidenheid in doelgroepen en verschijningsvormen moet de belangstelling van toeristen vergroten. Voorafgaand werd in het bijzijn van verschillende bestuurders even stilgestaan bij het project.

Volgens Pilat is het belang van persreizen groot. Meer dan de helft van de toeristen maakt de keuze voor een bestemming op grond van de informatie die door derden wordt verspreid. Wat de regiomanager betreft mag de regio zich best wat ambitieuzer opstellen. Dat de gemeenten en provincie het initiatief financieel steunen, is belangrijk voor een goede basis. Het vervolg is aan de ondernemers in de regio.

Heel veel mooie eigenschappen

,,Friezen hebben heel veel mooie eigenschappen. Maar ze zouden de trots voor hun eigen regio best wat meer mogen uitstralen’’, vindt ook wethouder Piet de Ruiter van Smallingerland. Zelf moet de op de Veluwe opgegroeide Noord-Hollander de omgeving ook nog beter leren kennen, bekent hij. ,,Het zit hier echt in de details. De ruimte, de schone lucht, de hoge kwaliteit van cultuur en het culinair vakmanschap.’’

De coronacrisis heeft mogelijk voor het toerisme in de zuidoosthoek ook een positief effect. Veel Nederlanders gaan dit jaar in eigen land op vakantie. ,,Ik zou anders waarschijnlijk niet over deze regio hebben geschreven. Ik ken het hier ook helemaal niet’’, erkende Pasop. ,,Maar het is hier erg mooi. Ik ben aangenaam verrast. De instagramstories die ik de afgelopen twee dagen over het gebied heb gemaakt, leveren al heel veel reacties op.’’ De reisjournalisten geven op hun eigen manier invulling aan de reis. ,,Dan krijg je ook meer unieke content’’, aldus Pasop.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct