Ze liggen er nu bijna een half jaar, de twee ‘chicanes’ in de Schoterlandseweg (N380) tussen Mildam en Nieuwehorne. Deze extra bochten remmen het verkeer af. ,,Idioaterij’’, klinkt het.

Een brullende automotor gevolgd door een wolk met uitlaatgassen. De bestuurder van een blauwe Toyota Yaris drukt na het passeren van de nieuwe kruising van de Schoterlandseweg met de Houtlaan, net buiten Nieuwehorne, zijn gaspedaal eens stevig in. ‘Vroemmmm’ en weg is ‘ie, westwaarts richting Mildam en Heerenveen.

In zijn achteruitkijkspiegel ziet de automobilist in de sportief getunede Toyota de chicane in de provinciale weg rap kleiner worden. De extra knikken in de tot voor kort rechte asfaltstrook zijn bedoeld om de snelheid te verlagen, laat de provincie Fryslân weten. De kronkels bij twee kruisingen tussen Mildam en Nieuwehorne, naast de Houtlaan ook bij de Tjongervallei, dwingen bestuurders om van 80 naar 60 kilometer per uur te gaan. Zo is het voor fietsers en voetgangers veiliger om over te steken, aldus de provincie.

Maar lang niet iedereen vindt dat de situatie veiliger en beter is geworden. Inwoners en passanten trekken aan de bel, bij deze krant en op sociale media. ,,It binne ondingen. It is idioaterij’’, zegt Siebe Ponne. Hij heeft een transportbedrijf voor onder meer stro en hooi. De ondernemer vindt het geslalom maar niks. ,,Kinst der mei in frachtauto mar kwalik del.’’

‘It is no folle gefaarliker’

Het is krap en gevaarlijk, vervolgt Ponne, zeker voor bussen en vrachtwagens. Maar auto’s moeten eveneens oppassen. Bijna raken de buitenspiegels elkaar. ,,Yn it tsjuster of by mistich waar is it ûnoersichtlik. It is no folle gefaarliker as it wie.’’ Bovendien veroorzaakt het snelle optrekken na de chicanes, in de hoop de verloren tijd weer goed te maken, veel extra lawaai. Het lijkt een klein beetje op Zandvoort, waar een racecircuit ligt. ,,Bestjoerders wurde agressyf fan dy kronkels.’’

Ook buschauffeurs van Arriva vinden het nu lastiger om andere bestuurders te passeren, zegt woordvoerder Tineke Witteveen. Sommige weggebruikers zijn onbekend in het gebied en nemen de nieuwe bochten wat te ruim, heeft zij vernomen. ,,Het is altijd belangrijk om op te passen.’’ Volgens Witteveen zijn de buschauffeurs ervaren genoeg. Op de rijtijden hebben de kronkels in de weg geen invloed. Zo fors is de vertraging niet.

Siebe Ponne weet dat sommige automobilisten vanwege de chicanes andere routes nemen. Zij pakken dan weggetjes ‘achterlangs’, bijvoorbeeld via de Tjongervallei. ,,Wylst it dêr, mei dy minne bermen, ek hiel gefaarlik is.’’

Kronkels hebben ook voordelen

Maatschap Jongsma is gevestigd aan een van die omliggende wegen, de Houtwallen. Mevrouw Jongsma wijst naast de gevaren ook op de voordelen van de kronkels in de Schoterlandseweg. Als je vanaf de zijwegen op deze provinciale weg afkomt, is de situatie juist veiliger, ervaart zij. Aan de familie is overigens niks gevraagd. Ineens lagen de chicanes er. ,,Hiel ûnferwachts.’’

De gemeente Heerenveen heeft ,,signalen opgepikt’’ van klagende inwoners, met name op sociale media. Er zijn vooral zorgen over de zichtbaarheid in het donker. ,,Daar hebben wij de provincie naar gevraagd, want het is een provinciale weg’’, zegt gemeentewoordvoerder Suzan IJdema. ,,Zij hebben ons verteld dat er niet heel veel geld is om aanpassingen te doen, maar dat er wel meer witte randen kunnen worden aangebracht. Dat zie je ook bij rotondes. Nu liggen er nog betonblokken aan de zijkanten.’’

Bij de provincie kwamen na de aanleg in augustus meteen al klachten binnen: van bewoners over het lawaai van optrekkende auto’s en van automobilisten over het afremmen. In maart of april vraagt zij een extern bureau onderzoek te doen naar de maatregel.

,,Er wordt dan gekeken naar de snelheidsverlaging, de veiligheid voor fietsers en of grotere voertuigen elkaar kunnen passeren in de bochten’’, meldt woordvoerder Peter van den Meerschaut. Hierna volgen mogelijk aanpassingen. De provincie denkt aan verbreding van de weg met grasbeton, zodat grotere wagens elkaar minder dwarszitten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Heerenveen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct