Wylde Swan vaart uit nood naar huis vanuit de Caraïben

De Friese leerlingen Helena Achterbergh, Joppe Schippers en Tymon Lang (v.l.n.r) zitten vast in het Caribisch gebied. FOTO CHRISTOPHE MEIJER

Het Friese onderwijsschip Wylde Swan zat vanwege corona-maatregelen klem in het Caribisch gebied. Aan boord drie leerlingen uit het voortgezet onderwijs in Sneek.

Twee leerlingen van Magister Alvinus in Sneek en één van het Bogerman College uit dezelfde stad krijgen een hele andere reis met onderwijsschip Wylde Swan dan ze van te voren geboekt hadden. Het schip, dat onder de noemer Masterskip geëxploiteerd wordt door Christophe Meijer, mede-eigenaar van zeilschool Pean in Nes bij Akkrum, heeft met veel moeite aan kunnen leggen op Saint Lucia maar is verder nergens welkom.

,,Met mondkapjes en handgel werden we verwelkomd. Ze deden heel afstandelijk en ingewikkeld in de haven, terwijl we normaal verwelkomd worden met: zijn jullie er weer’’, vertelt Meijer. Op het schip 25 scholieren, 4 docenten en 12 crewleden. Uit Friesland monsterden Tymon Lang uit Terherne, Helena Achterbergh uit Hindeloopen en Joppe Schippers uit Heeg aan. Hun reis begon op 1 maart met een vlucht van Amsterdam naar Sint Maarten.

Lees ook | Masterskip vanwege coronavirus steeds meer in de knel op Caraïben

De zesweekse reis, waarvan de helft er bijna opzit, zou eindigen op Cuba, vanwaar de leerlingen weer terug zouden vliegen naar Nederland. Cuba laat echter geen Nederlanders meer toe in verband met het corona-virus. Daarmee vervliegt ook het reisdoel Jamaica, concludeert Meijer. ,,Dat hadden we richting Cuba aan willen doen.’’

Toch een terugreis per vliegtuig?

Meijer heeft koortsachtig naar oplossingen gezocht. Daarover is nauw contact met de ouders. Er werd gekeken of een terugreis per vliegtuig toch nog ergens mogelijk was, maar uiteindelijk bleek de meest reële optie terug varen met de Wylde Swan naar Nederland. Daardoor gaat het avontuur voor de opvarenden wel langer duren dan de bedoeling was. In een maand moet een afstand van 8300 kilometer afgelegd worden.

,,Zo gaat de droom van ons allen in ieder geval niet in rook op. Via een tussenstop op de Azoren varen we terug.’’ Probleem is dat de opvarenden qua kleding alleen rekening hebben gehouden met een verblijf in de sub-tropen. ,,Maar er ligt standaard veel kleding aan boord, dat inventariseren we nu en de rest kunnen we op Saint Lucia nog aanschaffen.’’ Ook is er voldoende (houdbaar) voedsel aan boord, zoals 200 kilo groente en fruit en 300 kilo pasta en rijst. Er is 36.000 liter drinkwater.

Op Saint Lucia zijn de lessen gewoon doorgaan. Het schoolwerk maken, is deel van de onderwijstrip. ,,Maar onze echte kracht zit in het extra onderwijs, de oceaan leren kennen, de eilanden, hun politiek, hun economie, hun gewoontes, werken aan persoonsvorming en socialisatie.’’ De groep ontspande eerder met een hike en catamaranzeilen.

Aan boord is niemand ziek, een scheepsarts houdt iedereen in de gaten. ,,Er is geen enkele klacht en we hebben weinig contact met anderen.’’ De sfeer aan boord is goed, omschrijft Meijer. Omdat er veel begeleiding is, is er goed grip op de leerlingen. ,,Ze zien een nieuw avontuur van helemaal terug varen wel zitten. We hopen in de tweede helft van april terug te zijn.’’

home
net-binnen
menu