Verkeerslichtenplan Heerenveen zorgt voor twijfels

FOTO PIXABAY

De plannen om aan de Oranje Nassaulaan verkeerslichten te plaatsen zorgden gisteravond voor twijfels in de raadscommissie van Heerenveen. Ook de wethouder noemde de plannen een ,,zesje”, maar wel het meest realistisch.

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om zowel bij de A32-afrit naar de Oranje Nassaulaan als op de kruising van de Burgemeester Falkenalaan met de Nassaulaan verkeerslichten te plaatsen.

Vooraf had Plaatselijk Belang Oranjewoud laten weten zeer teleurgesteld te zijn in de gemeentelijke aanpak rond de A32. Deze dorpsvereniging ziet liever een rotonde tussen de Nassaulaan en de op- en afrit van de snelweg.

Het college van burgemeester en wethouders wil echter vaart maken. De FNP-fractie verbaasde zich en vroeg om uitstel. Ook ChristenUnie hamerde op een nieuw gesprek met Plaatselijk Belang. Dat gaat wethouder Jaap van Veen doen, maar uitstel vond hij onverstandig.

‘We hebben al 30.000 euro aan onderzoeken uitgegeven’

Volgens de wethouder zijn verkeerslichten bij de A32-afslag onvermijdelijk, omdat Rijkswaterstaat niet aan een rotonde wil. Zelf vind hij stoplichten ook niet ideaal, maar volgens van Veen zijn er dankzij gesprekken met Plaatselijk Belang Oranjewoud wel twee andere stoplichten uit de oorspronkelijke plannen gehaald. Bovendien hebben deskundigen hun oordeel al gegeven. Van Veen: ,,We hebben al 30.000 euro aan onderzoeken uitgegeven, maar het verandert niet. We wekken valse verwachtingen als we het nog een keer doen.”

Ook de vervanging van de rotonde bij de Oranje Nassaulaan en de Burgemeester Falkenaweg kon niet iedereen bekoren. Inspreker Martijn van de Wal, betrokken bij de participatie als omwonende, noemde het verkeerslichtenplan ,,een teleurstelling”.

Het college van burgemeester en wethouders gaat bij deze kruising voor de goedkoopste variant van zo’n 2,9 miljoen euro. Andere ambitieuzere plannen met turborotondes en fietstunnels zijn een stuk duurder en beginnen vanaf 12,5 miljoen euro.

,,Stoplichten zijn niet echt des 2020”, vond CDA’er Karst Breeuw-sma. Wethouder Van Veen erkende ook niet tevreden te zijn over de oplossing, maar noemde die wel het meest realistisch. De vraag om uitstel kreeg geen meerderheid. De raad beslist 5 oktober over de verkeersplannen.