De provincie grijpt in en past de Schoterlandseweg (N380) tussen Nieuwehorne en Mildam aan. De dorpen blijven echter boos.

Afgelopen zomer liet de provincie twee ‘chicanes’ aanleggen in de Schoterlandseweg. Deze extra kronkels bij twee kruispunten tussen Nieuwehorne en Mildam zijn bedoeld om het verkeer op de kaarsrechte N380 af te remmen, van 80 naar maximaal 60 kilometer per uur. Een nog lagere snelheid mag ook. Fietsers en voetgangers kunnen zo veiliger oversteken.

Niet iedereen is blij met de extra bochten. Transportbedrijven en buschauffeurs komen in de knel, automobilisten klagen over het afremmen en bewoners over het lawaai van optrekkende auto’s. Daarnaast zijn er zorgen over de onoverzichtelijke situatie, vooral in het donker en bij regenachtig of mistig weer.

Na deze klachten en een evaluatie heeft de provincie besloten om delen van de provinciale weg aan te passen. De werkzaamheden aan de twee chicanes zijn van maandag 31 mei tot en met vrijdag 4 juni. Zo’n 2 kilometer weg wordt deze vijf dagen afgesloten.

Weg krijgt kleurtje

Volgens de provincie zitten automobilisten en omwonenden vooral met ‘de vroegtijdige zichtbaarheid van het verloop van de weg’. Daarom wordt de verlichting verplaatst en krijgen de randen van de weg een kleurtje, zoals dat ook bij rotondes gebeurt. De grote betonnen blokken in de bermen verdwijnen. Borden en hekken die aangeven dat de snelheid omlaag moet, komen verder van de twee kruispunten af te staan.

Bovendien worden de chicanes verbreed. Aan beide kanten van de Schoterlandseweg komt er een betonstrook van 40 centimeter bij, zodat met name vrachtwagens en bussen elkaar beter kunnen passeren. De ingrepen zijn niet bedoeld om het zwaardere verkeer straks toch weer sneller te laten doorrijden, schrijft de provincie in een brief aan de omliggende dorpen.

Nog altijd is ‘een behoorlijke snelheidsverlaging’ het doel, om fietsers en voetgangers een veilige oversteek te bieden. De provincie verwacht bij de chicanes een ‘passeersnelheid’ van 30 tot 40 kilometer per uur. Het extra geluid van afremmende en optrekkende auto’s vindt zij ‘acceptabel’. Hiervoor gaat de provincie geen aanpassingen doen.

Pittige brief

Het bestuur van Plaatselijk Belang Oude- en Nieuwehorne is nog steeds niet tevreden. De dorpen vragen zich af met wie de evaluatie heeft plaatsgevonden. Zij worden (opnieuw) slecht geïnformeerd, schrijven zij in een pittige brief aan de provincie. ‘Wij betreuren deze gang van zaken’.

Plaatselijk belang is het felst over het wildbeheer in het gebied. De toegezegde extra borden en andere waarschuwingen voor overstekend wild zijn leuk en aardig, ‘maar dit is geen echte oplossing’.

De provincie dient vooral het aantal damherten fors te reduceren. Zo simpel is het, aldus de dorpen. Het aantal neemt de laatste jaren explosief toe. Het gevaar voor het verkeer is te groot. ‘Ook hier moeten we helaas constateren dat u hier tot nu toe niets aan hebt gedaan’. En: ‘Neem uw verantwoordelijkheid hierin als overheid’.

Mede als gevolg van een conflict binnen de Faunabeheereenheid Fryslân zit er geen schot in het terugdringen van het aantal damherten in de omgeving van Katlijk, Mildam en Oude- en Nieuwehorne.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Heerenveen
Verkeer
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct