Horeca in Heerenveen wil bijspringen: 'Wij zijn gewend om andere uren te draaien'

Heerenveense horecabedrijven schenken verse voorraad aan zorginstellingen en voedselbank. FOTO NIELS DE VRIES

De horeca in Heerenveen staat ‘stand-by’. Ondernemers bieden aan om bij te springen waar dat nodig is, zoals bij de kinderopvang.

De gezamenlijke horeca heeft dit de gemeente laten weten. Die kan waarschijnlijk beter inschatten waar hulp welkom is tijdens de huidige coronacrisis, zegt Christel Koning, voorzitter van de Heerenveense afdeling van Koninklijke Horeca Nederland.

Koning denkt zelf aan de kinderopvang. ,,Ik heb begrepen dat de opvang in Heerenveen de boel onder controle heeft, maar als het moet kunnen zij op ons rekenen. Onze panden zijn leeg en beschikbaar. Bovendien zijn wij gewend om op gekke tijden te werken, andere uren te draaien. Goed om te weten voor bijvoorbeeld zorgmedewerkers, want hun werk moet vooral doorgaan. Daar gaat het ons om.’’

Koffie en een gevulde koek

De horecaondernemers willen ook graag de hulpdiensten helpen. ,,Wij kunnen klaarstaan met een kopje koffie en een gevulde koek voor het ziekenhuispersoneel of brandweermensen.’’ Bij het ziekenhuis is dat nog niet zo gemakkelijk, weet Koning. ,,Daar mogen geen externe mensen op het terrein. Maar goed, het is een gebaar. Ook voor de toekomst. Want dit gaat nog wel even duren.’’

Hopelijk volgen er meer groepen in de samenleving die hulp gaan bieden, zegt zij. ,,Want ik hoop toch niet dat mensen nu zes weken gaan Netflixen en maar kijken hoe de zorg de boel draaiende houdt. Dit moeten we met z’n allen doen.’’

Gezamenlijke bezorgdienst

Ondertussen beginnen winkeliers in Heerenveen vandaag met een gezamenlijke (online) bezorgdienst: bezorgeninheerenveen.nl. Om Hiermee willen de ondernemers in het centrum niet alleen zo het hoofd te bieden aan de coronacrisis, maar ook om ook moet de bezorgdienst consumenten te verleiden gewoon in de eigen woonplaats spullen te kopen in plaats van op websites ‘ver weg’. Wie wil, mag zich aansluiten.

De winkeliers waren hier al enkele maanden mee bezig. Het initiatief kwam in een stroomversnelling nadat centrummanager Peter de Vries begin deze week een appje kreeg van een oud-ondernemer. Deze meldde dat in Deventer een vergelijkbaar project los is gegaan, waarschijnlijk vanwege de huidige crisis.

Voor klanten moet in één oogopslag duidelijk worden wie wat aanbiedt. ,,Winkeliers die geen bezorgmogelijkheid hebben, kunnen zich eveneens aansluiten’’, zegt De Vries. ,,Orders worden centraal verzameld. Het exacte hoe en wat gaan we nog bekijken. Dat geldt ook voor betalen. Dat zou bijvoorbeeld via een Tikkie kunnen.’’