Drukte op de A32.

Aanpak A32 duurder vanwege btw, asbest en wegwijzers

Drukte op de A32. Foto archief LC

Het miljoenentekort van Heerenveen bij de aanpak van de A32 komt niet alleen door een fout met de btw, maar ook door extra kosten voor een grondsanering en voor wegwijzers.

Het budget voor het project Heerenveen Beter Bereikbaar – de aanpak van de snelweg A32 en omliggende wegen en opritten bij onder meer de K.R. Poststraat en de Oranje Nassaulaan – wordt met maximaal 3,5 miljoen euro overschreden, werd een maand geleden bekend. Er is nu een half miljoen euro nodig, later nog meer, staat in een rapportage van burgemeester en wethouders voor de gemeenteraad.

Van het tekort van 3,5 miljoen euro komt een groot deel, zo’n 1 miljoen euro, voort uit een inschattingsfout van de gemeente. Die dacht het hele project te kunnen aanmerken als ‘gemeenschappelijke voorziening’. De wegen gaan in opdracht van de gemeente op de schop ‘voor de inwoners van Heerenveen’, zo werd geredeneerd. Op deze manier zou bijna alle btw volledig gecompenseerd kunnen worden. De Belastingdienst ziet dit echter anders.

Asbest en borden

Maandagavond, tijdens een commissievergadering, werd duidelijk dat er ook extra kosten zijn vanwege een tegenvaller bij de sloop van panden in het gebied, aan Het Meer. De SP vroeg hiernaar. Er is een grondsanering nodig, omdat tijdens de sloop asbest is aangetroffen. Dit was bij de voorbereiding van het project nog niet bekend.

Daarnaast pakken de kosten voor nieuwe wegwijzers hoger uit (250.000 euro). Dit heeft, kort door de bocht, te maken met het verlengen van een in- en uitvoegstrook. Hierdoor moet een portaal met borden boven de snelweg worden verplaatst, inclusief de fundering. De kosten zijn voor Heerenveen.

Somberste scenario

Wethouder Jaap van Veen benadrukte dat een tekort van 3,5 miljoen euro het somberste scenario is. De kans bestaat dat het meevalt. Zo loopt de btw-kwestie nog en kan Heerenveen deze zaak nog ‘winnen’ van de Belastingdienst. Van Veen: ,,Wij verwachten erg sterk te staan. Het tekort kan dus nog afnemen.’’

Het A32-project loopt al een tijdje. De voorbereidingen begonnen in september 2018 met het verleggen van gasleidingen. Doel is om het centrum van Heerenveen beter te verbinden met de snelweg.

Eind 2023 moeten alle werkzaamheden zijn afgerond, volgens de huidige planning. Eerder werden 2021 en 2022 nog genoemd als afrondingsjaren. De uitloop heeft mede te maken met de recente landelijke discussies over de PAS (stikstofuitstoot) en PFAS, aldus wethouder Van Veen. Ook hier maakt de gemeente extra kosten.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct