Waddenbeleving begint op nieuwe schepen Doeksen aan boord: 'Het was a long and bumpy road maar het eindresultaat is indrukwekkend'

Veel later dan verwacht neemt Rederij Doeksen vrijdag een van de twee nieuwe catamarans in de vaart. Beleving van de Wadden begint voortaan aan boord.

,,Je bent ergens aan begonnen, dus maak je het ook af. Het was a long and bumpy road maar het eindresultaat is indrukwekkend’’, zegt directeur Paul Melles als hij via het autodek aan boord van de Willem Barentsz stapt. Een probleempje met de loopbrug maakt de gewenste entree met genodigden voor een bezichtiging van de nagelnieuwe veerboot eventjes niet mogelijk. Het ongemak past helemaal bij het project voor de bouw van twee nieuwe catamarans voor de Doeksenvloot, dat zo’n tien jaar in beslag heeft genomen. Vrijdagmorgen vaart kapitein Gerard Pont voor de eerste maal met de Willem Barentsz met passagiers van Harlingen naar Terschelling.

Met de ingebruikname van de veerboot heeft Doeksen twee primeurs: de catamarans zijn de eerste veerboten in Nederland die volledig varen op LNG-gas en wereldwijd de eerste schepen waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.. Het maakt de schepen zeer efficiënt en duurzaam. ,,Dit is voor de komende jaren voor de scheepvaart de beste manier. Het rijk kan nu wel zeggen dat we moeten overgaan op waterstof, maar dergelijke systemen zijn nog lang niet beschikbaar. Daarnaast is de overheid nogal wispelturig.’’

loading  

Genieten van de Waddenzee

De techniek bevindt zich grotendeels buiten het zicht van de reizigers. Die moeten op de schepen - de Willem de Vlamingh wordt in september ingezet op de lijn naar Vlieland - vooral genieten van de voortdurend wisselende gezichten en kleuren op de Waddenzee. De Sneker ontwerpstudio Vripack heeft zich daar bij het maken van zowel het in- als exterieur door laten inspireren. ,,Het water meandert door het waddengebied. Die grilligheid en kleurenwisseling zijn prachtig. Daarvan willen we de passagiers laten genieten’’, aldus Marnix Hoekstra. Er is dan ook veel ruimte en licht in de salons en op het zonnedek. Ook de zitplaatsen zijn zo gemaakt dat optimaal van de buitenwereld kan worden genoten.

Kapitein Pont is blij met de komst van de nieuwe schepen. ,,Het is een andere manier van varen. Het zijn net renpaarden. Ze zijn snel, wendbaar en licht. Het besturingssysteem is heel anders, maar ik ken het toevallig uit de riviercruisewereld. Daar wordt het meer toegepast.’’ De bemanning heeft door de coronacrisis nauwelijks kunnen oefenen in de simulator op Terschelling, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Het Wad bleek de voorbije weken de beste leerschool.

loading

loading

loading

loading

loading