Actrice Tjitske Reidinga bezocht voor de nieuwe campagne van Merk Fryslân tal van plekken in Friesland. Ook ging ze wadlopen. FOTO MARCO BOTTENBERG VIDEOBROUWERS

Voor toerismesector dreigt ook 2021 een verloren jaar te worden

Actrice Tjitske Reidinga bezocht voor de nieuwe campagne van Merk Fryslân tal van plekken in Friesland. Ook ging ze wadlopen. FOTO MARCO BOTTENBERG VIDEOBROUWERS

Voor de vrijetijdssector dreigt ook 2021 een verloren jaar te worden. Misschien niet zo extreem als dit jaar, maar een krachtig herstel wordt niet verwacht.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schetst in het vandaag verschenen ‘Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020’ een somber beeld. Werd in 2019 juist gefocust om de komende jaren het overtoerisme tegen te gaan, dat in sommige delen van het land tot steeds meer overlast en bezorgdheid leidt, een jaar later liggen de kaarten er door de coronapandemie opeens heel anders bij.

Weinig perspectief

Geen enkele deelsector van de vrijetijdseconomie komt ongeschonden uit deze pandemie, stelt het CBS. Bijzonder somber is het vooruitzicht voor de reisbranche inclusief luchtvaart, cruises en de evenementensector die vrijwel geen omzet konden realiseren. Ook voor 2021 hebben zij weinig perspectief. De verblijfsrecreatie had op de groepsaccommodaties na nog een redelijk jaar, evenals de watersport die juist profiteerde van de hernieuwde belangstelling.

Waar het wel goed mee ging was de buitenrecreatie. In sommige natuurgebieden was het soms zo druk dat het publiek moest worden opgeroepen een ander natuurgebied te bezoeken. Veel bedrijven hingen aan het infuus van de overheid en het is zeer de vraag of zij in 2021 nog bestaan, aldus de onderzoekers.

Nederlandse logiesaccommodaties boekten in juli en augustus een recordaantal overnachtingen, zelfs meer dan in topjaar 2019. De groei kwam vooral op het conto van de campings en huisjesterreinen, die in het derde kwartaal meer binnenlandse gasten konden verwelkomen. Maar het verlies aan buitenlandse gasten werd bij hotels niet gecompenseerd door Nederlandse gasten.

Nederlanders vaker in eigen land op vakantie

Anders dan in voorgaande jaren kozen Nederlanders deze zomer vaker voor een binnenlandse vakantie. In het derde kwartaal van 2020 gingen bijna 3,5 miljoen Nederlanders op vakantie in het buitenland. Dat is 57 procent minder dan in dezelfde periode in 2019. Daarentegen gingen zo’n 5,9 miljoen Nederlanders in eigen land op vakantie, een toename van 24 procent. Doordat de Nederlandse gasten ook langer bleven, steeg het aantal overnachtingen nog meer. 

Hoewel bijna alle provincies profiteerden van de toegenomen binnenlandse vraag, gold dat niet voor Noord- en Zuid-Holland. Deze provincies zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van buitenlandse toeristen. 

De provincie Groningen zag het aantal overnachtingen in het derde kwartaal met 33 procent toenemen en ook Gelderland, de populairste provincie voor binnenlandse vakanties, noteerde een toename van 21 procent met een totaal van 5,6 miljoen overnachtingen in het derde kwartaal van 2020. Friesland volgt op een derde plaats met een stijging van 20 procent.

'75 jaar lang in het paradijs geleefd'

Ton Vermeulen, projectleider bij het CBS vergezelt het rapport met een persoonlijke boodschap. ,,Reizen, ontdekken, genieten van het leven en elkaar ontmoeten, het definieert ons als mens. Daarom zullen na de pandemie vakanties en uitstapjes weer volop worden genoten. Maar wel voorzichtiger en met meer besef dat het heel bijzonder is. Want we hebben in Nederland 75 jaar lang in een paradijs geleefd. Een paradijs dat we zeker terug kunnen winnen, hopelijk met meer waardering dan daarvoor.’’

Merk Fryslân lanceert dinsdag een landelijke campagne om toeristen naar Friesland te trekken. ,,Juist rond de kerstvakantie denken mensen weer na over vakanties voor het aankomende jaar’’, aldus directeur Martin Cnossen. De campagne, waarin actrice Tjitske Reidinga de hoofdrol vertolkt, bestaat uit vier ludieke tv-spots en posters door heel Nederland. ,,De in Leeuwarden geboren Reidinga laat zien dat je niet ver hoeft te reizen voor een mooie vakantie: avontuur, cultuur en ruimte zijn hier allemaal te vinden.’’

,,Hoe ouder ik word, hoe meer ik voel dat Friesland de plek is waar ik me het meest thuis voel. Ik voel een wezenlijke verbinding met de provincie, meer dan alle andere plekken in Nederland’’, zegt Reidinga. ,,Ik vind Friesland prachtig, heel wijds en vooral heel romantisch.” Door middel van een aantal korte scenes met een knipoog, laat de campagne zien dat je een ‘wereldreis’ ook dichtbij huis kan maken.

Nieuwe bezoekers

Merk Fryslân zag dit jaar het online zoekvolume naar Friesland meer dan verdrievoudigen. ,,Dat waren dus zoekopdrachten gerelateerd aan vakanties in eigen land met de term Friesland er in. Veel nieuwe bezoekers kwamen hier naartoe voor de rust en de ruimte. Juist op die toerist zetten we in.''

,,In de komende jaren willen we het kwaliteitstoerisme verder ontwikkelen. Voor de lange termijn heeft de ‘kwaliteitstoerist’ ons veel te bieden, zowel op het toeristische vlak als op het gebied van leefbaarheid in Friesland’’, stelt Cnossen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct