De VVV’s van de Waddeneilanden roepen het kabinet op de coronamaatregelen op de veerboten te versoepelen.

Reizigers hoeven niet op een houtje te bijten op de boot naar de eilanden

De VVV’s van de Waddeneilanden roepen het kabinet op de coronamaatregelen op de veerboten te versoepelen. FOTO JAN SPOELSTRA

Passagiers aan boord van de veerboten naar de Waddeneilanden hoeven tijdens de overtochten niet op een houtje te bijten. Wel gelden er een aanvullende regels.

Het is een vertrouwd beeld aan boord van de veerschepen; rijen reizigers die schuifelen langs de buffetten en hun dienbladen vol leggen met broodjes, bakjes patat, snacks en drankjes. Maar nu zijn de horecapunten gesloten. Ook vanwege corona is het gebruik van een mondkapje door passagiers sinds 1 juni verplicht. Hoe moet dat nu met het eten en drinken aan boord, zo vroeg de VVD in de Tweede Kamer zich af.

Mondkapjes

Zonder natje en droogje de oversteek naar Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling of Vlieland maken, is in elk geval niet aan de orde. De meegebrachte etenswaren kunnen gewoon worden genuttigd, zegt Hanny Wentink van rederij Doeksen. De mondkapjes mogen dan worden afgedaan. Wel moeten de passagiers op hun plaats blijven zitten.

Erg lang zal deze situatie niet duren. In de loop van volgende week gaan de restaurants op de schepen waarschijnlijk weer open. ,,Er wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen.’’

Wagenborg Passagiersdiensten legt de reizigers geen strobreed in de weg als zij iets willen eten of drinken. ,,Er wordt door ons niet gehandhaafd. Ik vind het trouwens bewonderenswaardig te zien hoe gedisciplineerd de passagiers zich gedragen’’, zegt directeur Ger van Langen.

Bestellen via de app

Eind volgende week hoopt Wagenborg een nieuwe app in gebruik te nemen, waarmee mensen een bootkaartje kunnen reserveren. Ook kunnen zij hier aangeven of ze tijdens de reis een kopje koffie of een broodje of iets dergelijks willen gebruiken. De bestelling kan dan op enig moment aan boord worden afgehaald. ,,Hoe het er precies gaat uitzien, kan ik nog niet zeggen’’, aldus Van Langen. ,,We hebben nog niet eerder met een app gewerkt.’’

Voor beide rederijen geldt dat zij hopen dat de beperkende maatregelen op korte termijn worden versoepeld, zodat zij meer passagiers kunnen vervoeren. Nu blijven zes op de tien stoelen onbezet.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct