Na veel pech is de nieuwe catamaran van rederij Doeksen toch echt klaar voor proefvaarten

De twee nieuwe catamarans van rederij Doeksen. Foto LC

Over een kleine twee weken beginnen de technische proefvaarten met de nieuwe catamaran Willem Barentsz van rederij Doeksen.

Na een lange aanloop, die gepaard ging met veel pech, is de veerboot klaar voor de nautische testen op zee. De haventesten zijn afgerond. ,,Alle systemen zijn up and running ’'', zegt directeur Paul Melles. Zusterschip Willem de Vlamingh komt er ook aan, dat gaat zo’n zes weken later in de vaart.

Tijdens de technische proefvaarten wordt de Willem Barentsz flink aan het werk gezet. Er worden noodstoppen uitgevoerd, het stuurgedrag wordt getest, het schip moet slingerbewegingen maken, de draaicirkel wordt beproefd, de stopweg gemeten en er wordt ‘proefgeankerd’. Ook wordt beoordeeld hoe het schip reageert bij de uitval van een voortstuwingsinstallatie. Uiteraard worden tevens de veiligheidssystemen op de proef gesteld.

Certificaat niet altijd direct toegekend

De nautische testen zijn tegelijkertijd een soort examen, want de certificerende instantie Lloyd’s Register of Shipping vaart mee. Die moet bepalen of het schip in aanmerking komt voor het benodigde Europees communautair certificaat.

Melles houdt er rekening mee dat er bij de proefvaarten, die ongeveer een werkweek in beslag nemen, iets aan het licht komt dat aangepast moet worden. ,,Er is bij zo’n test eigenlijk altijd wel wat.’’ Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat het certificaat direct toegekend wordt. Het kan zijn dat er een tweede testmoment nodig is.

Doel is om catamaran op 1 juli in gebruik te hebben

Zodra het schip nautisch door de keuring is, beginnen de zogeheten operationele proefvaarten. Daarbij oefent de bemanning met het nieuwe schip. Die moet onder meer het aan- en afmeren in de vingers krijgen. ,,Het is een ander voortstuwingssysteem en de bemanning moet zich er senang bij voelen.’’ Maar ook bijvoorbeeld de nieuwe horecavoorzieningen moet het personeel leren kennen. Doordat er zeker drie vaarploegen ingewerkt moeten worden, duurt de oefenperiode zo’n twee weken. Het schip gaat dan ook naar de eilanden.

Het doel is om de Willem Barentsz, die vaart op het duurzame, vloeibare aardgas lng, op 1 juli klaar te hebben voor passagiers, meldt Melles. ,,We hebben vaker iets geroepen, maar het lijkt erop dat het gaat lukken. De systemen zijn operationeel.’’ De beide catamarans zouden oorspronkelijk in het najaar van 2018 hun intrede doen, maar de Vietnamese werf die ze bouwde ging dat voorjaar failliet. Toen de schepen uiteindelijk over zee naar Harlingen werden vervoerd, liepen ze aan de binnenkant zware waterschade op.