De Tall Ships Races in Harlingen.

Harlingen wil tallshiphaven van het land worden

De Tall Ships Races in Harlingen. FOTO NIELS DE VRIES

In 2022 is Harlingen voor de derde maal gasthaven tijdens de Tall Ships Races. ,,We willen van Harlingen de tallshiphaven van het land maken.’’

Het hele jaar door liggen er wel een of meerdere tallships afgemeerd in de Harlinger havens. De zeegaande zeilschepen zijn met hun dwarsgetuigde masten blikvangers bij uitstek. In juli 2022 zullen het er mogelijk zo’n tachtig tot honderd zijn, als Harlingen net als in 2014 en 2018 gasthaven is voor de Tall Ships Races Harlingen 2022.

Jan Reier Arends, voorzitter van de stichting Harlingen Sail, constateert tevreden dat steeds vaker eigenaren de enige Friese zeehavenstad aandoen voor verblijf of werkzaamheden aan het schip laten uitvoeren. ,,Hier zijn de faciliteiten en heerst de goede sfeer. Niet voor niets herbergt Harlingen de grootste chartervloot van Noordwest-Europa.’’

‘Life changing experience’

In de voormalige kantoorloods van houthandel Huberts aan de Nieuwe Willemshaven wordt dezer dagen de laatste hand gelegd aan de inrichting van het ‘experience center’, oftewel beleefcentrum. Hier wil Arends de Tall Ships Races permanent zichtbaar maken.

,,De missie achter de zeilwedstrijd is jongeren van 15 tot 25 jaar een ‘life changing experience’ te laten meemaken. Ze te leren over vriendschap, samenwerking, saamhorigheid, alle aspecten van het zeilen en leven op zee, maar ook om zichzelf echt te leren kennen.’’ In oktober wordt een voorzichtige start gemaakt met de eerste groepen. Arends: ,,We willen bezoekers een programma bieden van zo’n twintig minuten. De verhalen van de trainees zijn erg mooi.’’

Natuurlijk ontbreekt de aandacht voor maritieme historie niet in het beleefcentrum. Met andere ondernemers en gebruikers op de vroegere industriehaven kijkt Arends naar de mogelijkheden om van de Nieuwe Willemshaven een meer recreatieve en toeristische trekpleister te maken.

2,3 miljoen euro

In de kantoorruimte voor de Tall Ships Races 2022 heerst nu nog rust. Vanaf volgende zomer zal er hier hard worden gewerkt om het succes van de voorgaande edities te evenaren. ,,We weten nu goed wat we moeten doen, wat er op ons afkomt.’’ Met de werving van sponsoren is al een begin gemaakt. Aan het zijn van een gasthaven heeft organisator Sail Training International een prijskaartje gehangen van 2,3 miljoen euro. Gemeente Harlingen heeft inmiddels 500.000 euro gereserveerd. Van de provincie hoopt Arends op een vergelijkbare bijdrage.

Met de aanstelling van Lieuwe Krol als directeur heeft de stichting iemand in huis gehaald die thuis is in Friesland en kennis heeft van de organisatie van grootschalige evenementen. Knol was tot begin dit jaar werkzaam als kwartiermaker voor LF 2028, het vervolg op Leeuwarden Culturele hoofdstad 2018.

'Misschien dat we online nog iets kunnen doen. Bijvoorbeeld door speeddates met eigenaren te houden'

De coronacrisis maakt het ook voor de organisatie van het evenement in 2022 lastig manoeuvreren. De kalender en planning van veel tall ships zijn dit voorjaar flink overhoop gegooid, waardoor nu met nog geen woord valt te zeggen welke schepen over twee jaar in deze regio zullen varen. ,,Plat gezegd hebben we een vaccin nodig’’, zegt Arends. ,,Corona is allesbepalend. In Nederland lijkt het dat we corona redelijk kunnen beheersen, maar in andere landen neemt het erg toe.’’

Hét moment voor de organisatie om zaken met schippers en eigenaren te doen - het jaarlijkse congres van STI in december, is voor dit jaar ook al geschrapt. ,,Misschien dat we online nog iets kunnen doen. Bijvoorbeeld door speeddates met eigenaren te houden.’’

Er wordt door Arends en de zijnen nog niet met twee draaiboeken gewerkt. ,,Daarvoor is het nog te vroeg. Wel hebben we al heel wat stress-tests gedaan. Wat als het niet lukt met sponsors, wat als veel schepen niet kunnen komen. Steeds bekijken we andere scenario’s om uiteindelijk de goede stappen te kunnen zetten.’’ Want om daadwerkelijk uit te groeien tot dé tallshiphaven van het land, moet het grootste zeilevenement met historische zeereuzen ook in 2022 een succes zijn.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct