Posthuys. FOTO DIRK BRUIN

Geschil legt 35 jaar bestaande veerdienst tussen Texel en Vlieland lam: 'Samen spelen, samen delen, zeggen we op het eiland'

Posthuys. FOTO DIRK BRUIN

Een dagje Vlieland is er voor Texelaars niet meer bij. De vriendschap tussen vervoerders op de eilanden en de exploitant van het Posthuys is ernstig bekoeld.

Een hele belevenis, zo prijst Rederij de Vriendschap uit De Cocksdorp (Texel) de dagtochten naar Vlieland aan. Toch is de populaire dagtocht deze zomer na 35 jaar van de agenda gehaald, bevestigt eigenaar Dirk Albert Blom. Jaarlijks maken vele duizenden reizigers er gebruik van.

Gewoonlijk werden reizigers, veelal Texelaars die een dagje Vlieland willen doen en badgasten die even de oversteek willen maken, op de Vliehors opgepikt door de Vliehors Express. Met de opvallende voertuigen werden de reizigers afgezet bij het Posthuys, om hun weg te voet of fiets te vervolgen naar het dorp. Aan het einde van de middag pikte de Vliehors Express de gasten weer op bij de bekende uitspanning om het gezelschap weer op de Vliehors af te leveren, waar de Vriendschap gereed lag om terug te varen naar Texel.

'Lol raakte er af'

,,De nieuwe eigenaar van de Vliehors Express verrekt het gewoon om naar het Posthuys te rijden’’, stelt Blom. ,,We hebben meer dan dertig jaar goed samengewerkt met de Vliehors Express, maar de laatste jaren kreeg ik steeds vaker het gevoel dat wij alleen nog maar dienden als overstaphalte’’, zegt Thomas Hacke van Hotel Posthuys. ,,Voor ons raakte de lol er een beetje af. Als je honderd mensen binnen krijgt om alleen even naar het toilet te gaan en er misschien twintig een kop koffie drinken, hebben wij er niet zo veel aan.’’

Met de overname van de Vliehors Express, begin dit jaar, door Aant van der Veen hoopte Hacke weer wat leven in de samenwerking te blazen. ,,Samen spelen, samen delen, zo zeggen we op het eiland.’’

Wel wilde de horecaondernemer dan ook iets meer profiteren van de succesvolle dagtrip. ,,Ik weet ongeveer wat de andere partijen er aan verdienen en ‘het dorp’ mag ook rekenen op zo’n 35 euro per toerist. Van der Veen hoeft beslist niet zielig te doen.’’

Maar tot een gesprek met de vervoerder is het niet gekomen, zegt Hacke. ,,Ik vind het dan ook verbazingwekkend dat hij zegt dat ik een enorme vergoeding heb gevraagd.’’

Moeilijke start

Van der Veen, tevens directeur van evenementenbureau Paal 50 op het eiland, beleeft mede vanwege de coronacrisis een moeilijke start met de overname van de Vliehors Express. Het ontstane geschil betreurt hij. ,,Als beginnende onderneming kunnen wij het Posthuys niet zomaar een vergoeding van een bedrag met 4 nullen betalen. Als alternatief hebben we aangeboden tweemaal per jaar het hele terrein te laten herstellen door een loonbedrijf en ook hebben we aangeboden een vergoeding voor de opstapplaats te betalen van 2500,00 euro voor de twee maanden dat wij daarvan gebruikmaken. Dit was te weinig.’’

Vliehors Expres heeft in juli en augustus in overleg met de gemeente Vlieland de duinovergang bij de kazerne gekozen als op- en afstapplaats voor haar reguliere rondritten en wilde deze ook voor de veerdienst gebruiken. Daar zouden dan bussen klaar staan om de reizigers naar het dorp te brengen. ,,Maar dat wilde Blom weer niet’’, zegt Van der Veen. ,,Hij wil beslist dat wij op het Posthuys blijven rijden.’’

Volgens Van der Veen draait het daarbij om de opbrengst van de fietsenverhuur. Met Zeelen verzorgt Vliehors Expres al meer dan tien jaar de fietsenverhuur bij het Posthuys. ,,Door ons de toegang tot het terrein te ontzeggen, proberen ze ons te dwingen deze verhuur aan hen over te dragen.’’

Alternatief zoeken

Hacke noemt het cru dat aan de samenwerking tussen verschillende bedrijven op de twee Waddeneilanden op deze manier een einde komt. ,,Het Waddenveer en de Vliehors Express genieten beide bekendheid, maar als er iets op Vlieland bekend is, is dat wel het Posthuys. Samen zouden we er meer uit kunnen halen dan de laatste jaren gedaan is. Met Blom kijk ik nu naar een alternatief voor volgend jaar. Met een derde partij, als Van der Veen ook dan niet wil meedoen.’’

,,Wij zijn klaar om te rijden zonder extra inspanningen van Blom. Maar wel naar een op- en afstapplek van onze eigen keuze’’, reageert Van der Veen. ,,Wij moeten voor volgend jaar ook naar een alternatief zoeken, want de veerdienst tussen Texel moet behouden blijven.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct