Storingen plagen de nieuwe schepen van Rederij Doeksen. Toch lijkt niemand zich grote zorgen te maken. De reder niet, de toerist niet en de eilanders niet.

En weer bleef maandag een van de nieuwe catamarans van Rederij Doeksen wegens een storing aan de wal liggen. Net als in het weekeinde, toen de Willem Barentsz twee uur stillag op de Waddenzee, was het nu zusterschip Willem de Vlamingh die aan de kant werd gehouden. Het noodlot lijkt de rederij te blijven achtervolgen.

,,Wij zijn van het type When the going gets tough, the tough get going en laten ons niet snel van ons stuk brengen’’, zegt directeur Dirk Spoor nuchter. Natuurlijk, de storingen aan de op vloeibaar gas varende passagiersschepen zijn vervelend voor de reizigers en het bedrijf, maar het hoort er wel een beetje bij, meent hij. ,,Als bedrijf hebben wij onze nek ver uitgestoken met de aanschaf van de lng-catamarans. We hadden kunnen kiezen voor de bouw van bestaande, conventionele type schepen en dan hadden we nog probleemloos twintig jaar kunnen blijven varen. Maar wij hebben dit bewust niet gedaan.’’

Doeksen koos voor verduurzaming van de vloot. ,,De hele transportindustrie moet verduurzamen. Dat is een complexe stap. Wat iedereen met de mond belijdt, doen wij nu in de praktijk. Dat zijn er maar weinigen. Wij vinden dat we het ook moesten doen.’’ Spoor ziet ook geen andere weg, om ook in de toekomst een goede vervoersverbinding tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling te onderhouden. ,,Enerzijds verplicht de wetgever ons dit en anderzijds is het ook onze intrinsieke motivatie om te willen verduurzamen. Bijna alle gasten die wij vervoeren, komen naar de eilanden vanwege de natuurwaarden. Dan vinden wij dat we als rederij ook niet kunnen achterblijven om het gebied zo schoon mogelijk te houden.’’

loading  

Klachten over de storingen krijgt het bedrijf niet veel. ,,Mensen nemen elkaar tegenwoordig graag de maat, maar de overgrote meerderheid begrijpt dat dingen soms even anders lopen dan gepland. Ten opzichte van vorig jaar hebben we nu ook een schip meer in de vloot en kunnen we problemen sneller opvangen.’’ Volgens Spoor valt de tegenslag sinds beide schepen in de vaart zijn eigenlijk nog wel mee.

Dinsdagmiddag kwam de Willem de Vlamingh weer op Terschelling aan, nadat het technisch mankement was verholpen en alle systemen opnieuw waren getest. VVV-directeur Michel Aaldering meent dat van een toenemende ongerustheid over de bereikbaarheid van het eiland bij toeristen geen sprake is. Sterker nog, toen vorig jaar de historische sleepboot Holland en charterschip Regina Andrea als noodverband werden ingezet , vonden de reizigers dit een belevenis. ,,Vooral de oudere mensen genoten daarvan. Die beleefden fantastische herinneringen.’’

' Wie zijn nek uitsteekt, moet ook af en toe een storing kunnen verhelpen'

Als lid van het Terschellinger klantenpanel en de raad van advies van Doeksen zit Aaldering met regelmaat met de reder om de tafel. ,,Wij willen altijd weten hoe ze bepaalde problemen oplossen en of er een alternatief is. Logistiek blijft altijd een uitdaging. Tot dusver is Doeksen altijd in staat gebleken om de reizigers op te vangen en over te brengen.’’

Ook op buureiland Vlieland maakt men zich geen zorgen, zegt wethouder Dick Visser. ,,Doeksen vaart met een kwalitatief goede vloot. Ze hebben ook voldoende reserve achter de hand. Wie zijn nek uitsteekt, zoals Doeksen met de nieuwe schepen heeft gedaan, moet ook af en toe een storing kunnen verhelpen. Pas als dit structureel zou worden, verandert de situatie. Maar daarvoor is het nu te vroeg.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Harlingen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct