Eerste vaart nieuwe catamarans van Doeksen opnieuw uitgesteld

De nieuwe schepen van Doeksen worden in Harlingen gerepaeerd en afgebouwd. Beeld: Twitter @rederijdoeksen

Januari, dat was de planning, maar toen liepen de nieuwe LNG-autoveerboten Willem Barentsz en Willem de Vlamingh van Rederij Doeksen waterschade op. April, was toen het plan. Maar ook die datum komt voor de catamarans te vroeg.

De beide schepen liepen waterschade op tijdens het transport van Vietnam naar Nederland. Voor de afbouw is meer tijd nodig dan gepland, dus is besloten de catamarans nog later in de vaart te nemen. De Willem Barentsz zal als eerste afgemaakt worden, in mei. De Willem de Vlamingh volgt in juni.

Doeksen geeft aan dat de vertraging geen effect heeft op de vervoerscapaciteit. Op drukke dagen zullen er extra sneldienstafvaarten ingezet worden en de Ms Midsland zal wat vaker dan gepland varen.

Lees ook | Werk in uitvoering op de dag waarop de nieuwe catamarans van Doeksen zouden varen

Toch zit er wel schot in de zaak: het meubilair is geplaatst, de horecavoorzieningen zijn bijna af en het autodek ook. Directeur Paul Melles zegt het volgende over de vertraging: „Omdat we de kwaliteit van het werk vóór alles stellen en uiterste zorgvuldigheid in acht nemen, hebben we moeten besluiten de datum van 10 april los te laten. Bovendien willen we voldoende ruimte in de planning houden voor het proefvaren en oefenen.”

De komende fase in het nieuwbouwproject betreft het voorbereiden voor het in werking stellen van de LNG-installaties en motoren. Rederij Doeksen bekijkt nu per maand welke voortgang is geboekt en welke consequenties dit heeft voor de dienstregeling.

home
net-binnen
menu