Een brand in de machinekamer van snelboot de Koegelwieck en de verkoop van de veerboot Midsland. Het was een woelige week voor Rederij Doeksen.

Het zal voor veel eilanders en eilandgangers even wennen zijn: een overtocht met motorschip Midsland naar Terschelling of Vlieland behoort voorgoed tot het verleden. De in 1994 in de vaart genomen veerboot is verkocht aan de Atlantides Group in Piraeus. De Griekse reder gaat de Midsland, die decennialang vooral dienst heeft gedaan deed als bijschip op de overtochten op het Wad, inzetten op de verbinding tussen de havenstad van Athene en enkele eilanden in de omgeving.

Het schip was met de ingebruikname van de catamaran Willem de Vlamingh, eind vorig jaar, eigenlijk niet meer nodig, zegt Doeksen-directeur Dirk Spoor. Na bijna dertig jaar is het schip ook verouderd. De moderne reiziger stelt hogere eisen dan voorheen. ,,Je moet geluk hebben dat er net een koper is die een schip kan gebruiken. Onze markt is klein, dus als een paar makelaars weten dat er een schip op de markt komt, kan het snel gaan.’’

Marktconform

Spoor zegt dat er voor de veerboot, die vorig jaar nog langdurig is ingezet om het ms. Vlieland te vervangen, een ‘marktconforme prijs’ is betaald. Maandag is het schip formeel overgedragen aan de nieuwe eigenaar.

Gistermorgen nam Spoor een kijkje in de machinekamer van de door brand beschadigde Koegelwieck. ,,Dat was een trieste boel. Allemaal roet en gesmolten bedrading.’’ Woensdagavond brak tijdens de overtocht naar Terschelling brand uit. Snel handelen van de bemanning, die direct de lucht- en brandstoftoevoer afsloten, voorkwam erger.

De snelboot wist op eigen kracht op Terschelling af te meren, waarna reizigers en bemanning het schip veilig konden verlaten. De brandweer moest het opnieuw opgelaaide vuur daar weer blussen en slaagde daar vlot in.

Onderzoek moet uitwijzen hoe de brand heeft kunnen ontstaan. Spoor en de ingeschakelde experts vermoeden een lek in de brandstoftoevoer, maar die aanname is nog niet keihard. Reparatie zal vermoedelijk enige weken in beslag nemen.

Vervelend

,,Dat is best vervelend, want dat betekent dat er reizigers moeten worden omgeboekt, terwijl het vanwege de meivakantie binnenkort weer een stuk drukker is. Maar we hebben voldoende capaciteit om de boel op te vangen.’’

Dat uitgerekend de Koelgelwieck nu weer uit de vaart is, is pijnlijk. In de wintermaanden is het schip voorzien van twee nieuwe motoren, nadat er maandenlang problemen met de aandrijving waren. Spoor: ,,Ik ben natuurlijk vooral blij dat de brand snel is geblust en er geen ongelukken zijn gebeurd, maar over de schuldvraag zullen we binnenkort zeker nog moeten praten.’’

Doeksen vergoedt de reiskosten voor de ‘brandreizigers’. Ze krijgen het bedrag van een enkeltje teruggestort.

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Harlingen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct