Het schip Noorman bezig met herstelwerk bij de beschadigde sluis. Met een kraan werd het beton gezekerd en ook werd er een ballenlijn aangelegd om schepen op afstand te houden.

Schipper met drank op vaart tegen sluis, patrouilleboot politie zag aanvaring gebeuren

Het schip Noorman bezig met herstelwerk bij de beschadigde sluis. Met een kraan werd het beton gezekerd en ook werd er een ballenlijn aangelegd om schepen op afstand te houden. FOTO NIELS DE VRIES

Een binnenvaartschip voer dinsdag tegen de sluis bij Terherne. De 41-jarige schipper had te veel drank op en is aangehouden. Rijkswaterstaat wil de sluis al langer weghalen.

Het schip kwam vanaf de Snitser Mar en voer in de richting van Terherne. Een deel van de betonnen sluis kwam bij de botsing los te hangen. Ook raakten kabels en leidingen beschadigd. Door duikers werd ’s avonds een inspectie uitgevoerd om te onderzoeken of er onder water obstakels waren die de veiligheid in het geding zou kunnen brengen. Dat bleek niet zo te zijn.

Lees ook | Binnenvaartschip ramt sluis bij Terherne, herstelwerkzaamheden woensdagmiddag van start

Een patrouilleboot van de Landelijke Eenheid van de politie voer op het moment van het ongeluk vlak achter het vrachtschip. ,,Zij waren toevallig ooggetuigen van het ongeluk’’, zegt woordvoerder Erik Schotman van de Landelijke Eenheid van de politie. ,,Het schip is meteen stilgelegd, waarna onderzocht is of de schipper iets verweten kon worden.’’ Een blaastest wees uit dat de schipper te veel alcohol op had, hij had ruim anderhalve keer de toegestane hoeveelheid alcohol gedronken. De schipper is dinsdag meteen aangehouden. ,,De bemanning van het schip mocht ook varen, maar het was de schipper zelf die op dat moment voer’’, zegt Schotman.

Een jaar geleden was er ook een aanvaring met de sluis. Daarbij raakte een pijler beschadigd die moest worden vervangen. Toen kwam het schip ook vanaf de Snitser Mar. Tussen de plekken van de botsingen zit ongeveer 100 meter afstand. Volgens Rijkswaterstaat zijn de aanvaringen niet te vergelijken.

Sluis verwijderen

Rijkswaterstaat wil de sluis op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl ten behoeve van een veilige en vlotte doorvaart verwijderen. ,,Het staat los van de aanvaringen’’, aldus Rijkswaterstaat-woordvoerder Baudina Feenstra-Schaafsma. De sluis in het Prinses Margrietkanaal ligt tussen de Snitser Mar en de Terhernster Mar, vanwaar het kanaal via de Nije Wjittering doorloopt naar Grou. De waterkering is al geruime tijd buiten gebruik. Rijkswaterstaat wil eerst de onderdelen weghalen die met de bediening van de sluis te maken hebben. Wanneer de betonnen sluis zelf verwijderd wordt is nog niet bekend.

Woensdagmiddag is er begonnen met herstelwerkzaamheden aan de sluis. Zo is het loshangende beton gezekerd en een kapotte lantaarnpaal verwijderd. Ook is er een ballenlijn geplaatst voor de veiligheid. De sluis hoeft vooralsnog niet te worden gestremd voor werkzaamheden. Rijkswaterstaat is nog bezig om zwaar materiaal te regelen om de loopbrug, die met beton geraakt werd, te verwijderen. Wanneer dat kan gebeuren is nog niet duidelijk. De schade wordt nog geraamd.

Behalve de sluis raakte ook het schip flink beschadigd. Het heeft meerdere gaten en scheuren in de romp boven de waterlijn. Het schip lag na het ongeval buiten de sluis afgemeerd aan de palen. Het is inmiddels door de Inspectie Leefomgeving en Transport vrijgegeven en op weg naar een werf voor reparatie. Het 110 meter lange en 11,4 brede vrachtschip vaart onder Duitse vlag. Het was maandag vertrokken uit de haven van Rotterdam en was vermoedelijk op weg naar Duitsland.

home
net-binnen
menu