Ook zíjn containers lagen tot maandag in de wacht bij het Suezkanaal, maar ondernemer Louis van Leeuwen kan het hebben. Zijn strategie: zorg voor veel voorraad, en je kwetsbaarheid verdwijnt.

Hij haalt zijn schouders omhoog wanneer maandagmiddag het berichtje binnenrolt dat het schip weer is losgetrokken. Wakker lag Louis van Leeuwen er toch niet van. De blokkade van het Suezkanaal door de containerkolos Ever Given mag de wereldhandel de afgelopen week hebben getart, schepen dobberden wachtend in de rij, maar hij hoeft zijn klanten geen nee te verkopen. Zijn magazijnen bleven behaaglijk gevuld, zoals eigenlijk het hele afgelopen coronajaar.

Dertig containers

Hoe? Nota bene dankzij datzelfde Suezkanaal. Voor zijn Lemster bedrijf Meditec (vijf werknemers) liet Van Leeuwen het afgelopen jaar dertig containers met medische producten uit het Verre Oosten via deze waterweg aanvoeren. Doel: zoveel voorraad in huis halen dat je permanent minder kwetsbaar bent voor de grillen van het wereldtransport. En daar plukt hij nu de vruchten van.

Lees ook | Het duurt nog dagen voor file bij Suezkanaal opgelost is

,,Eerst haalden we alles uit China met luchtvervoer. Maar toen in maart vorig jaar de coronacrisis uitbrak, werd dat veel te duur.” Passagiersvliegtuigen, die normaal gesproken ook veel luchtvracht in hun ruimen meenemen, bleven opeens aan de grond. ,,Daardoor gingen de tarieven bij gewone vrachtvliegtuigen weer omhoog, van 2,5 naar 30 dollar per kilo”.

Chinese import

Meditec levert behandelmateriaal aan ziekenhuizen en klinieken, ook in Friesland. Van Leeuwen spreekt over ‘disposables’: medische schorten, ragers, clips, endoscopienaalden, alles voor eenmalig gebruik. ,,Veel daarvan komt uit China. En de Chinese import zal alleen maar belangrijker worden.” Door nieuwe regelgeving uit Brussel, zegt hij, wordt het voor Europese fabrikanten minder aantrekkelijk om bepaalde medische hulpmiddelen te blijven maken.

Van Leeuwen zag een groeimarkt. Maar ziekenhuizen willen niet misgrijpen, en hij wilde af van exploderende transportkosten. De ondernemer telde zijn knopen. Vorig voorjaar schakelde Meditec over op import over zee. Pallets per vliegtuig werden containers per schip.

Alles reserves gebruikt

De inkoopkosten gierden omhoog. Het bedrijf verdubbelde de magazijnruimte, er kwam een extra distributiepunt in Zoetermeer. ,,We hebben al onze geldreserves gebruikt om het voor elkaar te krijgen, andere investeringen uitgesteld. Dan maar wat langer blijven rondrijden in een oude auto.”

Hij informeerde zijn vaste afnemers, de ziekenhuizen: ik heb van mijn assortiment minimaal drie maanden voorraad. ,,Op dat moment kregen andere toeleveranciers van die ziekenhuizen sommige producten vanuit China al niet meer geleverd, door de coronasituatie. Ook zulke grote jongens laten ziekenhuizen soms weken wachten. Die staan dan met hun rug tegen de muur, want behandelingen moeten wel doorgaan.”

Zo kwamen de ziekenhuizen bij hem terecht. Het heeft hem veel extra omzet opgeleverd, zegt Van Leeuwen. De nieuwe koers betaalt zich uit. ,,Bestaande klanten zijn meer gaan bestellen, een een paar ziekenhuizen die uit nood bij ons uitkwamen, zijn gebleven vanwege de zekerheid van de levering.”

‘Beetje geluk’

Zeker, ook het aanhouden van een grote productvoorraad kost geld. Maar de ondernemer wil er niet meer van af. Meditec houdt het vanaf nu op zeetransport, ondanks incidenten zoals nu in het Suezkanaal. Meer bedrijven zouden er baat bij hebben, denkt Van Leeuwen. ,,Er komt ook een beetje geluk bij kijken, maar als je zoals ons levert aan de zorgsector... De zorg draait altijd door.”

Ergens op een Chinese kade staat alweer een nieuwe container op hem te wachten. Gaat die nu meteen op de boot, nu de doorgang bij Egypte weer vrij is? ,,Misschien wachten we nog even, het kan best dat de tarieven straks weer gaan dalen. We hebben de tijd. Op het moment dat je haast hebt, betaal je altijd de hoofdprijs.”
 

Je kunt deze onderwerpen volgen
De Fryske Marren
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct